Onderzoeksraad voor Veiligheid: regel voor kruisende banen op Schiphol moet strenger

Zwanenburgbaan,
© ANP
SCHIPHOL

Vliegtuigen die op Schiphol opstijgen en landen op banen die elkaar in het verlengde kruisen, moeten in de toekomst altijd op elkaar wachten. Een uitzondering maken op deze regel moet niet langer worden toegestaan.

Dat adviseert de Onderzoeksraad voor Veiligheid, die onderzoek deed naar een incident in 2018 waarbij twee toestellen dicht bij elkaar kwamen.

In 2018 maakte een landend vliegtuig een doorstart op de Zwanenburgbaan, terwijl een ander vliegtuig op de Kaagbaan al was begonnen met opstijgen en niet meer kon stoppen. De koersen van vliegtuigen op deze twee banen kruisen elkaar, waardoor de twee dicht bij elkaar kwamen. De piloten en luchtverkeersleiding konden op tijd ingrijpen, waardoor een mogelijke botsing werd voorkomen.

Hoewel de regel bij dit soort banen al is dat een vliegtuig eerst geland moet zijn voor een ander kan opstijgen, mag hiervan af worden geweken. Hierdoor kunnen er meer vliegtuigen per uur gebruik maken van de banen, maar volgens OVV-voorzitter Jeroen Dijsselbloem moet er een einde aan komen.

"Het veiligheidsrisico lijkt in dit geval klein, maar de impact van een botsing van twee vliegtuigen is zo groot dat je juist dit risico niet zou moeten willen aangaan."

De Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) noemt het OVV-advies "belangrijk" en zegt de procedure zoals die nu bestaat, aan te gaan passen. Dat vraagt volgens LVNL om een "zorgvuldige afweging" en er moet rekening worden gehouden met "het borgen van de veiligheid op Schiphol als geheel". Verder zegt LVNL dat "het belangrijk is dat na elk incident door meerdere partijen onderzoek wordt gedaan naar de toedracht om de veiligheid nog verder te vergroten".

Het ministerie moet wat de OVV betreft alle regels tegen het licht houden over het gebruik van banen die op elkaar van invloed zijn, zoals de Zwanenburgbaan en de Kaagbaan. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport gevraagd de regels "door te lichten en te toetsen aan de wettelijke eisen".

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.