Zorgen om drukte tijdens Black Friday

Drukte tijdens de koopzondag in Amsterdam.
© foto ANP/RAMON VAN FLYMEN
Amsterdam

Terwijl het advies is zoveel mogelijk thuis te blijven, vliegen de Black Friday-aanbiedingen je om de oren. Vakbond FNV maakt zich zorgen om drukte in winkels.

Als het aan de vakbond had gelegen, werd de ’koopjesdag’ dit jaar helemaal overgeslagen. FNV-bestuurder Linda Vermeulen: ,,Wij zijn bang dat het te druk wordt in de winkels en zo personeel onnodig risico loopt. We willen allemaal het liefst zo snel mogelijk uit deze crisis, dus het leek ons onverantwoordelijk om Black Friday door te laten gaan.’’

In Frankrijk en België zijn maatregelen getroffen en riepen de regeringen grote online ketens op om te wachten met Black Friday-acties om zo drukte te voorkomen. Volgens Vermeulen hebben meerdere burgemeesters in Nederland hun zorgen geuit over extra drukte komend weekend. Maar vooralsnog gaat Black Friday gewoon door. Massaal proberen winkeliers consumenten te verleiden met speciale aanbiedingen rondom 27 november. Zorgwekkend, vindt de vakbond, en de tegen de coronamaatregelen in. Want nog steeds is het advies om de drukte niet op te zoeken. ,,Het is verstandig om drukte te verspreiden, dus niet allemaal tegelijk naar dezelfde winkels te gaan.’’

Ketens

Volgens Vermeulen zijn het vooral grote winkelketens die aan Black Friday meedoen. ,,Dit zijn stuk voor stuk winkels waar het deze coronacrisis al erg goed mee gaat. Neem bijvoorbeeld Kruidvat, Bol.com of Mediamarkt. Maar ook supermarkten komen met speciale acties en online wordt er massaal op ingespeeld. Vergeet niet dat winkelpersoneel de hele coronacrisis heeft doorgewerkt in magazijnen en op de vloer, zodat wij onze boodschappen konden blijven doen. Moet je ze aan nog meer druk en risico blootstellen?’’

Daarnaast is zo’n dag vol aanbiedingen vaak oneerlijke concurrentie ten opzichte van de kleinere ondernemers, die niet altijd de mogelijkheid hebben om de prijzen omlaag te gooien. Veel van deze ondernemers hebben al flinke klappen gekregen door de coronacrisis.

Online lijkt de drukte iets beter verdeeld te zijn. Black Friday is dit jaar bij veel webwinkels niet een dag, maar bijvoorbeeld een week, of acht dagen. Meerdere grote webinkels, zoals Bol.com en Zalando, pakken het zo aan. Dit is besloten op verzoek van postbedrijf PostNL, dat met veel van deze grote webwinkels samenwerkt. Woordvoerder Tahira Limon: ,,We wisten dat het anders nog drukker zou worden in onze sorteercentra. Door de Black Friday-acties te spreiden, spreid je ook de drukte.’’ Ze heeft het idee dat deze maatregelen wel werken. ,,Al is het nog steeds erg druk en hadden we al extra maatregelen getroffen.’’

Normaal gesproken worden er zo’n 900.000 pakketten per dag door PostNL bezorgd. Tijdens de coronacrisis schoot dit aantal omhoog naar een miljoen pakketjes per dag. Verwacht wordt dat deze decembermaand het aantal pakketten oploopt naar zo’n anderhalf miljoen per dag. Limon: ,,Die stijging begon met online acties als Singles Day op 11 november en het wordt sinds Sinterklaas in het land is alleen maar drukker.’’ PostNL adviseert thuiswinkelaars om tijdig te bestellen, omdat het soms iets langer duurt voor een pakket wordt bezorgd.

Meer nieuws uit Amsterdam

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.