Rob van Loon helpt millennials bij het plannen van hun loopbaan

Rob van Loon
1/2

Hij is er zelf een: een millennial. Had al jong een eigen bedrijf en kwam daarmee in een spagaat: doe ik wat de wereld van me verwacht of kies ik voor wat het hart me ingeeft? Rob van Loon koos voor het laatste en begeleidt nu jongeren die met dezelfde vraagstukken worstelen.

In de nieuwe rubriek, ’Carrièrestart’, elders op de website te vinden, vertellen jongeren aan het begin van hun carrière over hun studie- en beroepskeuze en over de match tussen de twee. Of de mismatch.

,,Ik had een eigen bedrijf in touroperating en kwam al snel in een spagaat terecht: zo doorgaan zou betekenen dat ik niet oud zou worden. Of ik kon kiezen om personeel aan te nemen. Ik heb toen voor het laatste gekozen en dat gaf ruimte. Ik koos met mijn hart. Want de essentie is of je doet wat de wereld van je verwacht of maak je je eigen keuzes. Maar om die keuzes te kunnen maken moet je weten waar je zelf voor staat. Ik wist dat niet en ben daarmee aan de slag gegaan. Millennials hebben de neiging om heel veel aandacht aan anderen te schenken en te weinig te denken aan wat ze zelf willen.’’

Van Loon ging andere millennials helpen bij het maken van de juiste keuzes. Hij schreef een praktisch werkboek, dat naast het Nederlands ook in het Engels en Indonesisch verscheen. ,,Het is druk in de hoofden van millennials. Er is een overvloed aan keuzes die gemaakt moeten worden en dat zorgt ervoor dat ze eigenlijk alleen met vandaag en morgen bezig zijn en niet nadenken over de verdere toekomst.

Wat ik merk is dat mijn leeftijdsgroep het leven niet een rapportcijfer 3 geeft omdat het helemaal niks is. Meer een 5 of 7. Maar dan is de pijn net niet groot genoeg om de zaken anders aan te pakken. Ik probeer te bereiken dat ze van die 7 een 9 maken.’’

Van Loon doet dat als ontwikkelingscoach en als loopbaancoach en heeft in de loop der tijd al heel wat mensen op zien bloeien. Ook tijdens de pandemie. ,,Er zijn jongeren die na maart bij zichzelf te rade zijn gegaan en juist sterker eruit zijn gekomen. Weet je: het is nog altijd zo: ’Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg’.’

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.