’Andere tijden’ van de buis? Tijd voor een ’Andere leiding’ | commentaar

Mister ’Andere tijden’ Hans Goedkoop die programma tot 2019 presententeerde.
© NTR

De NPO-leiding is ambitieus. Daar is uiteraard niets verkeerds aan, maar wel als het huis van ambitie wordt gebouwd op palen van weemoed. Inspanningen om jonger publiek, net als vroeger, massaal voor de televisie te krijgen, zullen op niets uitdraaien.

Het publiek dat nog wel elke avond trouw voor – laten we bewust een weemoedig synoniem gebruiken – de kijkbuis gaat zitten, kreunde massaal van ongenoegen toen bekend werd dat ’Andere tijden’ sneuvelt in de vernieuwingsdrang van het netmanagement.

Het programma over recente geschiedenis is weliswaar veel geroemd om de kwaliteit, bekroond bovendien en er kijken ook nog veel mensen naar (zo opgesomd: een succesformule!), maar toch moet het wijken. Niet hip genoeg, niet vernieuwend genoeg en vooral de kijker is te oud. Net als het miljoenenpubliek van televisie-iconen ’Het Familiediner’, ’Radar’ en ’Opsporing verzocht’. Gemiddeld boven de 60 jaar zelfs, concludeerde en argumenteerde de NPO geschrokken.

Astrid Sy, de huidige presentatrice.
© LILIAN VAN ROOIJ

En precies daar gaat het mis. Want wat is er precies ’niet goed’ aan een miljoenenpubliek van zestig-plus? Is dat niet exact de doelgroep die wel van lineair tv-kijken houdt? Die wel de rust, de tijd en de ruimte in het hoofd heeft om programma’s die een spade dieper gaan uit te kijken? Met het uithollen van de kwaliteit en nog meer investeren in amusement keren de tijden waarin heel Nederland elke avond hunkerend voor de buis zat echt niet terug.

De NPO wil zich tevens richten op andere kanalen, andere media om de jongeren wel te bereiken. En ook daar gaat het mis. Dat is helemaal niet de taak van een met belastinggeld betaald publieke omroep. Op al die moderne en gerust niet zo heel hippe kanalen – YouTube, Tiktok, Netflix – heeft de ’vrije markt’ allang voor elkaar wat de NPO hoopt te bereiken: het trekken van ’jonge ogen’.

Publieke omroep is een collectief goed. Wat niet betekent dat je zoveel mogelijk mensen moet zien te bereiken, maar collectief regelt wat de vrije markt niet oppakt. Een helder uitgangspunt: maak programma’s waar de commerciëlen geen heil in zien. Vanwege een beperkt publiek, hoge kosten of allebei.

Om Andere tijden te redden, een Andere koers in te slaan, en niet alles af te rekenen op plat bereik, is maar een ding echt nodig bij de NPO: een Andere leiding.

Meer nieuws uit Opinie-Column

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.