IJmondgemeenten komen met milieumaatregelen. Maar heeft een verbod op vreugdevuren echt zin, zolang Tata blijft affakkelen? | Opinie

Affakkelen bij Tata.

Affakkelen bij Tata.© Archieffoto Kees Blokker

Robbert Minkhorst

Dat Velsen, Beverwijk en Heemskerk samen afspreken dat een schonere lucht de gezondheid ook echt moet bevorderen, is een loffelijk streven. Maar stellen hun plannen ook serieus wat voor?

Om te kunnen vaststellen dat de lucht in de IJmond tamelijk vies is hoef je geen raketgeleerde te zijn. Dichtbevolkt, veel industrie, veel verkeer: daar ga je al. Maar toen het RIVM en het Nederlands Instituut voor Onderzoek van de Gezondheidszorg (Nivel) in een tussentijdse rapportage vaststelden dat de luchtkwaliteit in de regio slechter is dan je (misschien) had kunnen vermoeden, sloeg de schrik om het hart.

Actieplan

Prompt kwamen Beverwijk, Heemskerk en Velsen deze week met een actieplan: het Programma Gezondheid en Luchtkwaliteit. Toen wethouder Sebastian Dinjens van Velsen bij een toelichting daarop de vraag kreeg of je soms beter in Rijnmond - het Rotterdamse havengebied - kunt wonen dan in deze regio, hield de bestuurder zijn mond. Wijselijk?

Als wethouder van GroenLinkse huize valt zijn positie als woordvoerder op dit dossier voor de IJmond misschien sowieso niet te benijden. Als milieuman van een milieupartij moeten uitleggen dat het nog negen jaar duurt voordat de lucht net zo schoon is als de advieswaarden van de Wereldgezondheidsraad, is een moeilijke boodschap voor zijn achterban. Nou, voor iedereen eigenlijk wel.

Daarnaast: die milieumaatregelen die de drie gemeenten zelf willen invoeren zijn mooi, maar Tata Steel dan? Daar mocht het deze week niet dus te veel over gaan, want daar hebben de gemeenten ’geen directe invloed op’. De staalfabriek is alleen wel verantwoordelijk voor negentig procent van de uitstoot van fijnstof in de IJmond. Dan kun je heel hard niet denken aan een roze olifant, maar wat zie je dan?

Vreugdevuren

Zou een verbod op vreugdevuren echt zin hebben, zolang Tata blijft affakkelen? Of schonere bussen inzetten terwijl Tata met het stoken van kolen staal maakt?

Weet je waar dat aan doet denken? Aan de muis en de olifant die samen op een brug lopen. Waarop de muis zegt: Wat stampen wij samen lekker hard hè!

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.