Hans Klok waagt zijn leven voor het hele gezin: ’Ook deze show is weer eng’


Hans Klok

Hans Klok © Foto Andres Terlaak

Hans Visser

Artiesten moeten vernieuwen. Geen show mag hetzelfde zijn, maar hun magische greep op het publiek moet blijven. Illusionist Hans Klok is dan ook blij dat hij voor zij nieuwe show ’House of Horror’ samenwerkt met Frank van Laecke, een regisseur die hem de komende weken in Carré laat toveren. Is dat wederzijds?

Voor de regisseur die imponeerde en ontroerde met zowel grootschalige als intiem vormgegeven opera’s en musicals is het werken met Hans Klok een openbaring.

Leven

„Ik kende Hans niet, maar het eerste contact voelde meteen goed. Fijn, want tijdens de repetities deel je elkaars leven, dan is het goed als je beiden hetzelfde DNA hebt. In het theater moet er onderling magie zijn.”

Hij vergiste zich niet: „Hans is een onwaarschijnlijk harde werker, met een maniakale controle op wat hij doet. Een performer die weet wat in het theater werkt en wat niet. Zijn ervaring reikt van IJmuiden tot Las Vegas. Daarom is het leuk dat Hans voor deze show uit zijn ’comfortzone’ durft te komen. Hij maakt deze nieuwe show op een andere manier: hij treedt op als verteller van een verhaal.”

Samen willen zij daarmee grenzen overschrijden. „Daarin vinden we elkaar. Spannend, maar wij beiden houden dan ook van de stress die dat zoeken naar nieuwe vormen met zich meebrengt.”

Geheimen

In ’House of Horror’ vertelt Klok hoe hij terecht komt in het huis van de illusionist Cordoni. Lang geleden lokte hij daar collega’s naartoe om ze van de geheimen achter hun acts te beroven. Daar gaat Hans Klok op zoek naar Cordoni en zijn daar bij elkaar gestolen schat.

Klok: „Dit verhaal is natuurlijk fantasie, maar heeft een kern van waarheid. De illusionist Houdini zat vroeger vaak vermomd in het theater om te zien of collega’s zijn acts hadden gestolen. Echt: om de beste trucs te krijgen stonden die kerels elkaar destijds naar het leven.”

Het idee voor de show ontleende hij aan de film ’An American horror story’. „Jessica Lange kreeg voor haar rol daarin een Emmy Award. Ze bedankte de schrijver voor de goede plot, waardoor zij die rol goed kon spelen. Daarom is de plot ook voor mij zo belangrijk.”

Van Laecke legt uit: „Hans is als een dolende mens, met een queeste naar kennis. Zoals iedereen zoekt hij de geheimen van het leven.”

„Er zitten dansers in de show en acrobaten. In hun optreden herken je de geesten van de illusionisten die Cordni heeft laten verdwijnen.”

„Uiteindelijk moet Hans een aantal beproevingen doorstaan om tot die kennis te geraken, een initiatie zoals in elk mensenleven. Met die vertelling zetten we de show natuurlijk niet klem. Alles draait immers om de acts. Het verhaal is slechts het tapijt waarop wij de voorstelling neerzetten. Centraal staan uiteraard de illusies die Hans laat zien.”

Klok belooft: „Sommige zul je herkennen, maar daar wordt dan ook altijd naar gevraagd. Toch zal het publiek verbaasd zijn door het grote aantal nieuwe acts, want die vormen de basis.”

Risico’s

„Spectaculair? Uiteraard. Ik neem ook nu weer risico’s. Als ik niet oplet kan het echt fout gaan. Het wordt dus weer eng. Zeker met de muziek en de dansers erbij. Té eng? O nee, dit is natuurlijk een familievoorstelling.”

Om die te creëren gaat Van Laecke secuur te werk. „Ik wil iedereen tijdens het repetitieproces het vertrouwen geven dat we grenzeloos de tijd hebben om iets heel moois te maken. Ik ben dan dienstbaar aan de artiesten. Je moet ze ontlasten, onrust uit hun hoofd wegnemen, zodat er een ziel in gaat zitten. ’House of Horror’ is geen opera of musical, maar mijn benadering van deze voorstelling is hetzelfde.”

Klok is daar dolblij mee: „Ik geloof dat ik artistiek een nieuwe stap zet, zodat je straks een andere Hans Klok ziet. Er is dan ook veel over nagedacht, want je mag nooit jezelf kopiëren.”

Magie

’House of Horrors’. Met: Hans Klok e.v.a.. Te zien: Amsterdam, Carré, 14 augustus t/m 2 oktober; Velsen, Schouwburg 4 t/m 6 oktober; Bussum, ’t Spant, 14 t/m 16 oktober; Hoorn, Het Park 11 t/m 13 oktober; Zaandam, Zaantheater 26, 27 november; Den Helder, Kampanje, 6, 7 december; Alkmaar, De Vest 8, 9 december; Alphen a/d Rijn, Castellum 20, 21 december. www.stardusttheatre.nl

Hans Klok opent ’House of Horror’

Onder de indruk van de prestaties op de Olympische Spelen? In theater Carré worden de komende weken dagelijks van zulke topprestaties geleverd.

Vanaf zondag speelt Hans Klok daar zijn nieuwe familieshow ’House of Horror’. Als verteller van zijn eigen spannende verhaal over een huis vol geesten, laat de illusionist een schat aan gloednieuwe acts zien. Hij wordt daarbij omringd door de dansers van Martin Michel. In het door ontwerper Jan Aarntzen gecreëerde spookhuis doemt naast hem een groot aantal internationaal bekroonde circusartiesten op. Zoals het slangenmeisje Jordan McKnight. Of is ze dan toch een buigzame pop? Het duo La Vision, twee parterre-acrobaten, lijken daar over het podium te glijden als de geesten uit het verhaal. De Italiaanse Clio Togni geeft het verhaal een extra dimensie met haar luchtnummer dat ze combineert met water. Wat doet daar intussen de mysterieuze Laserman? Ook ontmoet Klok in zijn verhaal de twintigjarige Nederlandse diabolo-artiest Michael Betrian.

Hoe eng wordt de voorstelling ’House of Horror’? „Heel eng”, zegt Klok.

Of is dat maar een illusie? Zijn antwoord klinkt wijs: „De mens wil nu eenmaal graag bedrogen worden.”

Meer nieuws uit frontpage

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.