Geld tellen na kou kleumen

Pieter van Hove
Velsen-Noord

Na het zout kwam het zoet. De pakweg 1130 inwoners van Velsen-Noord die begin dit jaar januari te lijden hadden onder de grote gasstoring, kregen na afloop een aardig douceurtje. Netwerkbeheerder Liander vergoedde de huishoudens 120 euro per dag.

Een merkwaardige sfeer in het getroffen deel van Velsen-Noord, die bewuste periode tussen 15 en 21 januari. Overal staan groepjes bewoners met elkaar te praten. In veel straten staan auto's van Liander. Medewerkers van de beheerder zijn bezig met graven naar de leidingen.

Verkleumd gezin

Op veel deuren zijn papiertjes bevestigd dat de gaskraan is dichtgedraaid. De Facebookpagina 'Je bent Velsennoorder als... ' ontploft bijna onder de berichten. 'Wie wil bij ons komen douchen?' of 'Gezocht: straalkachteltje voor verkleumd gezin'. Posters achter de ramen van veel woningen met een bedankje voor de harde werkers. De ellende is ontstaan tijdens graafwerkzaamheden, waarbij zowel een waterleiding als een gasleiding werden doorboord. Het water liep in de gasleiding en ook kwam er wat modder mee. Liander heeft stukje bij beetje de gasleiding moeten schoonpompen en doorspoelen.

Johan Evertse van viskraam 'De Vissende Beer' kijkt terug op een vervelende en koude periode. ,,Normaal gesproken zijn vrijdag en zaterdag topdagen. Alleen toen niet. De frituur gaat op gas en dat was er niet." Via-via heeft de Velsen-Noorder een kleine frituur plus butaangasfles op de kop kunnen tikken. Maar daarmee kon ik een vijfde bakken van wat ik normaal op de drukke dagen doe." En dat betekende dus automatisch veel minder klandizie. Dat kon niet gezegd worden van de media die en masse op Johan en zijn kraam aan de Wijkerstraatweg afkwamen. ,,Ze zijn hier allemaal geweest. Jullie krant, TV Noord-Holland, huis-aan-huisbladen en Hart van Nederland.''

Dubbele ellende

Voor Johan en zijn vrouw was de ellende dubbel zo groot. Want ook zijn woning aan de Geelvinckstraat moest het stellen zonder gas. Als onkostenvergoeding heeft hij van Liander 1350 euro gekregen, 700 euro voor de kraam en 650 voor zijn woning. Wat hij ermee heeft gedaan? ,,Rekeningen betalen", klinkt het in zijn kraam.

,,We hebben stroomkacheltjes moeten huren. Ook voor de kraam. Daarnaast moest ik mijn voorraad vis weer aanvullen. Ik heb veel moeten weggooien. En o ja, we zijn nog uiteten geweest. Bij Van der Valk in Akersloot, daar zat half Velsen-Noord. Ik denk dat de vergoeding aardig de schade dekt. Al zijn er ongetwijfeld veel mensen die denken dat er rijk mee zijn geworden."

Goede sfeer

Op Peter Stam uit de Duinvlietstraat heeft de storing niet veel indruk gemaakt. Het Velsens raadslid heeft, zo zegt hij het zelf, het relatief comfortabel gehad gedurende de vijf dagen dat het huis verstoken was van gas. ,,Ik heb een klein houtkacheltje. Klein, maar heel efficiënt. Daarmee kon ik de hele woning warm krijgen. Verder is er in de keuken een boiler op stroom. Dus genoeg warm water."

Wat hem wel is bijgebleven, is de sfeer die heerste in Velsen-Noord. ,,Soms denk ik wel eens: gekscherend: 'Kon zo'n storing maar eens per maand Velsen-Noord treffen. Dat zou de sociale samenhang alleen maar ten goede komen'.'' De pakweg 400 euro die Stam van Liander kreeg, beschouwt hij als een cadeautje. ,,Het had niet gehoeven."

Voordeeltje

Voor Rob de Bot geldt een ander verhaal. Voor de bewoner aan de Breesaperhof kon de storing niet lang genoeg duren. De 375 euro schadevergoeding was meer dan welkom voor iemand die arbeidsongeschikt is en geen uitkering krijgt. En dat laatste gold in eerste instantie ook voor het straalkacheltje dat hij bij de uitdeelpost aan het Stratingplantsoen kreeg.

,,Alleen had ik geen vervoer naar huis. Toevallig was burgemeester Weerwind op bezoek en stond bij de post. Ik wilde hem een hart onder de riem steken. Op Facebook waren er namelijk allerlei negatieve berichten geplaatst. Ik vroeg hem ook of hij een oplossing wist voor het vervoer van de kachel. 's Avonds kwam er een auto van de gemeente bij me langs met dat toestel. Inmiddels had ik op zolder een reservekachel aangetroffen. Iemand verderop zat in de kou. Die heb ik de kachel uitgeleend."

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.