DFDS vaart wel met dienst

Pieter van Hove
IJmuiden

Drie maal is scheepsrecht. Dat geldt ook voor rederij DFDS Seaways. De eerste jaren na de komst in 1994 van de Deense reder in IJmuiden zijn er lijndiensten op Zweden en Noorwegen. Deze zijn niet succesvol. De derde verbinding, die op het Engelse Newcastle, is een groot succes. Deze week bestaat de lijndienst precies twintig jaar.

Een periode waarin het aantal passagiers is toegenomen van 70.000 in het eerste jaar tot ruim een half miljoen vandaag de dag. Sterker nog: in de zomer zijn er afvaarten die de reder wel drie keer kan verkopen.

Terug naar die gedenkwaardige 18e mei 1995. De eerste overtocht met de - toen nog - Winston Churchill. Aan boord bevinden zich veel vertegenwoordigers van het Velsense gemeentebestuur plus bedrijfsleven en - uiteraard - mensen uit de toeristische wereld die op uitnodiging van de rederij varen van IJmuiden naar Newcastle vv.

Daar is ten slotte de lijndienst in principe voor opgezet: toeristen die vanuit Nederland de stilte willen zoeken in Noord Engeland of Schotland. En aan de andere kant Engelsen en Schotten die een bezoekje brengen aan het continent.

Vooral de Engelsen hebben hooggespannen verwachtingen van de lijndienst. De Dutchmen kunnen een behoorlijke stimulans zijn voor het toerisme in de regio, is de algemene overtuiging.

Hadrians’ Wall

Een van de grootste trekpleisters is de Hadrians’ Wall, een ruim honderd kilometer lange Romeinse verdedigingslinie van de Engelse oostkust naar de westkust, jaarlijks goed voor tienduizenden bezoekers. Of het lieflijk plaatsje Durham, een Anton Pieck-achtig stadje even ten zuiden van Newcastle. Bekend vanwege kathedraal en kasteel, beiden gebouwd in de elfde eeuw.

Het kasteel doet al enige tijd dienst als universiteit voor de wat beter bedeelde Engelse student. Dan niet te vergeten Beamish, een openlucht museum dat jaarlijks 400.000 bezoekers trekt. Het museum in het groene heuvellandschap rond Newcastle bestaat uit authentieke huizen, boerderijen en straten uit de negentiende eeuw. Een tramlijntje verbindt de afzonderlijke attracties met elkaar. Ook Newcastle zelf is de moeite waard, met haar zeven bruggen en verschillende winkelcentra.

Bloemen

Omgekeerd komen veel Engelsen deze kant op om een bezoek te brengen aan Amsterdam. De laatste jaren is er een trend waarneembaar dat veel Duitsers via IJmuiden de oversteek maken. Vooral uit Rijnland-Westfalen. Daarnaast gaan er ook vrachtwagens mee aan boord.

Met bloemen, onderdelen voor de offshore, levensmiddelen, eigenlijk alle soorten producten die over en weer gaan met de ferry. Buiten de zomermaanden zijn vooral stedentrips erg populair. Vaak bezoeken gasten dan een Premier League wedstrijd bij Newcastle United of Sunderland AFC.

Maar niet alleen vanwege de toenemende populariteit van de veerverbinding wordt er binnen DFDS gekeken naar grotere schepen, ook de eisen vanuit Brussel voor milieuvriendelijkere schepen worden verder aangescherpt. Met ingang van dit jaar moeten alle vaartuigen binnen Europa overgaan op een lichtere oliesoort.

Nadeel is dat die olie wel veertig procent duurder is dan de huidige. Hierdoor denken rederijen na welke vaarroutes komen te vervallen of worden omgelegd. Dit laatste gaat niet op voor de dienst IJmuiden-Newcastle vv. Want in die verbinding zit nog groei.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.