Buspassagiers duurder uit bij afsluiting Velsertunnel
Buspassagiers die van Beverwijk naar bijvoorbeeld het Spaarne Gasthuis locatie Noord in Haarlem moeten, zijn na de afsluiting van de Velsertunnel bijna 50 procent duurder uit dan nu. Wethouder Tim de Rudder van Beverwijk gaat Rijkswaterstaat en de NS vragen of hier wat aan gedaan kan worden.
Een financiële compensatie bestaat straks namelijk wel voor abonnementhouders, maar niet voor buspassagiers die straks verplicht een stukje met de trein moeten op weg naar hun bestemming aan de andere kant van het kanaal.
Het probleem van de buspassagiers werd tijdens een gemeenteraadsvergadering aangekaart door PvdA-raadslid Annet Gouma. Zij vindt het gekozen alternatief voor buspassagiers tussen Beverwijk en Haarlem erg ongelukkig. Het kost veel tijd, drie overstappen en ook nog extra geld.
Vijftig procent
,,Neem als voorbeeld een - bijvoorbeeld - oudere inwoner die vanaf de Plesmanweg in Beverwijk naar het Spaarne Gasthuis locatie Noord in Haarlem moet. Die moet eerst met de bus naar het station, dan overstappen op de trein naar Santpoort Noord, en weer overstappen op de bus naar het ziekenhuis. Dat is drie keer instappen en drie keer uitstappen, en even zo vaak in- en uitchecken. Naast het enorme tijdsbeslag gaat het ook nog flink meer geld kosten. Was deze bewoner eerst voor een retourtje 4,90 euro kwijt, de komende tijd gaat het 7,94 euro kosten. Meer dan vijftig procent duurder dus.’’
Gouma vindt het handiger als de buslijnen 73 en 74, die het Noordzeekanaal kruisen, via de Wijkertunnel gaan rijden als de Velsertunnel op 15 april negen maanden lang dicht gaat voor onderhoud. De bussen rijden vier keer per uur, de treinen twee keer. ,,Als het dus mis gaat met een van de overstappen, duurt de reis extra lang.’’
Beschutting
Ook vanaf de andere kant is het volgens het PvdA-raadslid niet handig. ,,Buslijn 74 gaat vanuit IJmuiden tot de pont, de reiziger steekt vervolgens over met de pont en stapt aan de overkant op lijn 77 die naar station Beverwijk gaat. Geen aantrekkelijke gedachte om op de pont te moeten wachten, want daar zijn nauwelijks voorzieningen om beschutting te vinden.’’ Omdat de Kennemerlijn van NS ook al danig is uitgekleed, vindt zij de verslechteringen van het busvervoer een behoorlijke stap achteruit.
Wijkertunnel
Wethouder De Rudder liet weten dat hij zich in het probleem heeft verdiept, maar wat de routes betreft, is er volgens hem geen andere oplossing mogelijk. Op de route via de Wijkertunnel kunnen de bussen in files komen te staan. Dan duurt de reis volgens hem nóg langer. Wel zegde hij toe om achter de meerkosten aan te gaan. Net als Gouma vindt hij dat busreizen niet duurder moeten worden als er noodgedwongen een stukje treinreis tussen zit.