Straatlantaarns al sinds juni uit, oplossing lijkt in zicht

Susanne Moerkerk
IJmuiden

De straatverlichting aan het Kuijperplantsoen, de Wetstraat, de Cronjéstraat, de Krugerstraat en een deel van de Bloemstraat in IJmuiden brandt al anderhalve maand niet.

Op een paar uur of een nachtje na, als Liander is geweest om het probleem te verhelpen. Bewoner Cor Tol: ,,Maar al snel is alles weer uit. Het is onveilig en onprettig.''

Zeven keer heeft Tol de gemeente al geïnformeerd over de gedoofde lantaarns en ook zijn buren en andere buurtbewoners hingen aan de lijn met de gemeente.

Tol: ,,Dan krijg je een mailtje dat je melding is ontvangen en later dat het wordt doorgegeven en dat het daarmee afgehandeld is, maar we zitten dan nog steeds zonder verlichting. Het probleem speelt al sinds eind juni, waarom moet het toch zo lang duren?''

Onbekend

De gemeentewoordvoerder geeft aan dat de meldingen altijd worden doorgezet naar Liander, de netbeheerder, en doet de belofte om uit te zoeken wat er misgaat.

Bij Liander lijken de problemen echter onbekend. De Lianderwoordvoerder: ,,In die buurt zijn geen problemen meer gemeld sinds 2004, ik kan geen van de straten recent in het systeem vinden. Wel een notitie over een telefoontje vanuit de buurt en dat we de beller met de klacht hebben doorverwezen naar de gemeente. We zijn daarna niet ingeseind.''

Dat klopt niet volgens de woordvoerder van de gemeente. ,,We vinden het heel vervelend voor de betrokkenen, de meldingen zijn bekend. De afdeling Openbare Werken heeft er, vandaag opnieuw, contact over met Liander om de storing aan de verlichting zo snel mogelijk definitief te verhelpen.''

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.