Klachtenafhandeling niet alleen op papier maar ook 'echt'

Friso Bos
Velsen

Bewustwording. Dit was één van de doelen van een voorstel van GroenLinks en raadslid Beryl Dreijer om een regionaal ombudsman aan te stellen voor kwesties in het sociale domein. Bijvoorbeeld voor klachten in het uitkeringscircuit. Woensdagavond werd er vergaderd over het voorstel.

Dreijer kwam op het idee voor het voorstel doordat ze schrok van een artikel over het Zwartboek Stichting Klokkenluiders Verstandelijk Gehandicapten waarover is bericht in het Haarlems Dagblad. Daaruit bleek dat veel klachten op papier worden opgelost, maar dat er in de praktijk weinig gebeurt.

Daarnaast zouden er mensen zijn die geen klacht indienen uit angst voor represailles van de organisatie waarover ze klagen. Dreijer vindt dat mensen op een veilige en laagdrempelige manier een klacht moet kunnen indienen en dat deze niet alleen op papier moet worden afgehandeld maar ook in werkelijkheid.

Bedenkingen

Een regionale ombudsman zou hierbij kunnen helpen zo denkt ook Velsen Lokaal. ,,Je kunt een regeling treffen waarbij elke regio zijn eigen ombudsman heeft.”, aldus Süleyman Çelik. Rob van den Brink van de VVD heeft zijn bedenkingen bij het idee.

,,Ik zie geen reden om van één ombudsman twee te maken. Dat kost een hoop geld. De vraag is ook of een regionale ombudsman genoeg werk zou hebben. Daarnaast schijnt de eerstelijns klachtoplossing goed te gaan. Toch ga ik het burgerjaarverslag nog eens analyseren om te kijken hoe het daar precies mee gesteld is.”

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.