Digitaal les op Duin en Kruidberg Mavo

Saskia Knegtering
Driehuis

Je lesboek op de iPad. Werkboeken op de iPad. Toetsen, opdrachten en proefwerken op de iPad. Brugklassers van de Duin en Kruidberg Mavo in Driehuis doen voortaan alles op de iPad.

,,De inspectie eist eigenlijk steeds meer differentiatie, ook in het voortgezet onderwijs. Scholen moeten maatwerk leveren en voor iedere leerling een individueel leerplan maken. Tempo, niveau of instructie kan verschillen'', steekt adjunct-directeur Rien Weijer van wal.

Fout

Die individuele aanpak kan een school ook prima leveren aan de hand van 'ouderwetse' boeken, maar is een stuk makkelijk aan de hand van iPads. Want niet alleen de boeken zijn digitaal, ook de toetsen en opdrachten zijn gedigitaliseerd en daardoor kan een docent met één druk op de knop van iedere leerling afzonderlijk zien hoe het gaat. Loopt hij niet achter? Heeft zij bepaalde vragen vaak fout? Moet ik extra aandacht besteden aan een bepaald hoofdstuk waar veel leerlingen fouten maken?

De middelbare school in Driehuis zette vorig jaar een proefproject op. In één brugklas werd alvast gekeken hoe het bevalt; leren met behulp van de iPad. En de ervaringen waren prima, zegt Cindy Garcia Müller-Wilderom. De docente geschiedenis is blij dat de school aan het einde van het schooljaar besloot ermee door te gaan. Alle brugklassers hebben nu dus een iPad in de tas. ,,Het grootste voordeel is eigenlijk dat je problemen kunt signaleren voordat leerlingen een proefwerk maken. Je ziet hoe ver ze met hun huiswerk zijn, je ziet welke vragen ze fout doen en kunt dus bijschaven voordat een kind onvoldoendes haalt. Vroeger was je afhankelijk van wat een leerling je vertelt of waren slechte cijfers een indicatie.''

Rugtas

Voor de leerlingen is er ook een voordeel. Fleur Dokter (12): ,,Toen ik hoorde dat we een iPad kregen, dacht ik 'Joepie! Geen zware rugtas'.'' Voor jaargenootje Anna Verkruyssen (12) was het wel even wennen. ,,Ik heb een keer per ongeluk mijn leerboek Engels verwijderd.'' De scholieren vinden het handig dat ze van veel huiswerkopdrachten direct kunnen zien of ze het goed hebben of niet, vertelt Lotte Thoolen (12). Bij foute opdrachten staat het goede antwoord en vaak een verwijzing naar de paragraaf waar het antwoord te vinden is. ,,Je kunt ook zelf aangeven of je het goed vond gaan.''

Bij sommige vakken zijn er oefentoetsen en extra materiaal voor handen zoals filmpjes. Anna: ,,Woordjes uit je hoofd leren is ook heel handig op de iPad want je kunt zelf een soort quiz maken waardoor je niet zo hoeft te stampen.'' Tahnee Jongejan (13): ,,Het is niet zo dat we écht alles op de iPad doen. Sommige toetsen zijn nog op papier en ik heb voor elk vak een schrift waar ik aantekeningen in maak. Heb ik dus toch nog een zware tas.'' Voor docenten is er een flinke tijdwinst. Een proefwerk nakijken kost geen uur, maar tien minuten per leerling. De docent voor de klas blijft onmisbaar, klassikale uitleg blijft, benadrukt Cindy. ,,Niet alles kan op de iPad.''

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.