Bram heeft eindelijk tijd om te sleutelen

Bram Ohm druk doende met opknappen van zijn Citroen Traction Avant uit 1957.

Bram Ohm druk doende met opknappen van zijn Citroen Traction Avant uit 1957.© Reinder Weidijk

Frenk Klein Arfman
IJmuiden

Sleutelen aan auto’s was altijd al een grote passie van Bram Ohm (69) uit IJmuiden. Maar na zijn pensioen had hij eindelijk ook de tijd zich volledig op zijn passie te storten. En dat deed hij. Momenteel verdeelt hij zijn sleutelactiviteiten over drie garages en evenveel oldtimers. ,,Ik ben bezig met een oude BMW, met de Audi Quattro van mijn zoon en deze Citroen Traction Avant 11BN’’, wijst hij op de wagen die voor hem staat. Waarna hij meteen aan een betoog begint over de ‘schuine vertanding van de tandwielen’. ,,Citroen maakte die tandwielen niet recht, maar schuin. Dat loopt veel soepeler en maakte minder lawaai.’’

Na het voltooien van een opleiding als werktuigbouwkundige en autotechniek, was hij werkzaam bij Tata Steel. ,,Ik deed het beheer van de industrievoertuigen. Een hele klus waarvoor ik ook veel in het buitenland zat. Mijn taak was bepalen welk voertuig het best geschikt was voor de diverse afdelingen binnen Tata.’’

Daarnaast onderhield hij in zijn vrije uren zo ongeveer het volledige wagenpark van vrienden en familie. ,,Dat werd op een bepaald moment echt te veel. Uiteindelijk besloot ik alleen de auto’s van mijn familie te onderhouden. Het kostte me anders veel te veel tijd.’’

Mooie wagen!

Pas na zijn pensioen in 2007 pakte hij zijn eigen hobby weer helemaal op. Sindsdien spendeert hij wekelijks een uur of tien aan het opknappen van oldtimers. ,,Ik ben geboren in 1946. Dus ik heb deze auto’s nog zien rijden toen het nieuwe auto’s waren. Ik herinner me nog dat ik deze Citroen destijds voor het eerst zag rijden. Toen dacht ik al: potverdomme, wat een mooie wagen! Dat gevoel is altijd blijven hangen. Ik had er al eerder een willen opknappen. Maar ja, ik ging trouwen, kreeg kinderen. Dat ging voor. Nu heb ik wel de tijd en het geld.’’

Want het is best een kostbare hobby. Een plan om een oude Mercedes op te knappen moest hij daarom afblazen. ,,Ik had een kostenraming gemaakt. De onderdelen die ik voor het opknappen nodig had zouden me zo’n 40.000 euro gaan kosten. Dat werd wat te gek. Je moet altijd maar afwachten of je het geld dat je er in stopt ook weer terug krijgt.’’

Scheelt

Voordeel bij het opknappen van deze oude Citroen is dat hij vrijwel alle onderdelen via de Traction Avant club kan krijgen, de Nederlandse ‘fanclub’ van het Franse automerk. ,,Dat scheelt behoorlijk. Die club is zo groot dat er uiteindelijk in Nederland zelfs meer Citroen-onderdelen beschikbaar waren dan in Frankrijk.’’

Hij was het zesduizendste lid, vertelt hij. Hij heeft zelf een kartonnetje gemaakt en in zijn garage opgehangen waarop dat heuglijke feit vermeld staat. Of hij nooit bang is voor het moment dat een auto ooit ‘af’ is?

,,Nee, je blijft er altijd nog aan sleutelen. Ik knap deze op, maar maak hem ook beter, waar mogelijk. Zo heb ik LED-lampen op deze Citroen gezet. Het is een oldtimer, en ik hou de details intact. Maar maak hem wel veiliger waar dat mogelijk is. Overigens, het gaat niet alleen om het sleutelen. In deze wagen rijden is ook geweldig. Mijn jongste dochter heeft deze Citroen als trouwauto gebruikt.’’

Mocht er toch niks meer te sleutelen zijn aan zijn huidige wagenpark, dan heeft hij nog wel een wens. ,,Een Snoek, dat is ook een prachtauto. Die zou ik ook ooit nog wel eens willen opknappen.’’

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.