’Hoe gaan we dit nakijken?’

Lars van der Bruggen. Foto: Gwendelyn Luijk.

Lars van der Bruggen. Foto: Gwendelyn Luijk.

Dagmar Aarts
Driehuis

Het is een spannende tijd voor docent maatschappijwetenschappen (MAW) Lars van der Bruggen. Na een pilot van drie jaar blijkt deze week bij de eindexamens of de nieuwe lesmethode zijn vruchten afwerpt.

Hoe zag de voorbereiding op het examen eruit?

,,Dit is het eerste jaar waarin er een examen volgens de nieuwe methode wordt gemaakt. Proefexamens van vorige jaren zijn er dus nog niet. Cito heeft wel een voorbeeldexamen gemaakt, maar daar kwam veel kritiek op van de deelnemende leerkrachten. De examenmakers bleken er een andere zienswijze op na te houden dan de docenten die met de pilot meewerken. Gelukkig wisten we dat op tijd, zodat er nog aanpassingen gemaakt konden worden. Wat er ook gebeurt: de leerlingen mogen natuurlijk niet de dupe worden van de proef. Zij zijn geen proefkonijnen.’’

Hoe ziet het examen eruit?

,,Het examen bestaat uit teksten, een opiniestuk en grafieken. Daarover worden vragen gesteld. Om die vragen te beantwoorden, is meer nodig dan het ophoesten van kennis. Een vraag moet bijvoorbeeld vanuit een wetenschappelijk of sociologisch perspectief worden bekeken. De pilot draait er om dat leerlingen een probleem vanaf meerdere kanten leren benaderen.’’

Hoe kijk je zoiets na?

,,Met die vraag hebben we lang geworsteld. Op elke vraag zijn meerdere antwoorden mogelijk, dus ik verwacht dat het antwoordenmodel vooral voorbeeldantwoorden laat zien. De echte vraag is: wanneer is een antwoord diepgaand genoeg? Dat gaan we maandag bespreken in een bijeenkomst tussen pilotdocenten en examenmakers.’’

En, eerste reacties van leerlingen?

,,Her en der hoorde ik dat er toch nog wel om kleine feitjes gevraagd werd. Daardoor was het examen niet helemaal wat de leerlingen verwacht hadden. Toch ben ik niet ontevreden. Als het volslagen mis was gegaan, had ik andere geluiden gehoord.’’

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.