Toeristen uit Amsterdam naar duinen en Oud-IJmuiden gelokt

Evelien Engele
IJmuiden

Toeristen verleiden de wandeltocht door Oud-IJmuiden te maken of een fietstochtje door De Kennemerduinen met afsluitend een overnachting in Duin en Kruidberg, dat was het doel van de persreis voor buitenlandse journalisten die gisteren door Velsen ging, georganiseerd door Amsterdam Marketing.

Het uitje is onderdeel van de metropoolcampagne ’Amsterdam Bezoeken, Holland Zien’ die de ruim acht miljoen toeristische bezoekers aan de hoofdstad naar de regio moet lokken. Niet alleen omdat Amsterdam bezwijkt onder toeristen, maar ook omdat Nederland veel meer te bieden heeft dan alleen de hoofdstad.

’Amsterdam beach’

,,In Velsen richten we ons vooral op het strandgedeelte”, vertelt Manon Zondervan van Amsterdam Marketing. ,,Samen met het Zandvoortse strand vormt het IJmuidense strand ’Amsterdam beach’. Dit willen we vooral in het voorjaar en de zomer aanprijzen.” De elf journalisten die gisteren rondgeleid zijn, werken voor kranten als het Britse The Courier, reismagazines als La Tavola of bloggen voor websites als Anna Everywhere en Nomad Biba.

Wat voor effect de campagne op Velsen kan hebben, kan Zondervan niet inschatten. In het algemeen hoopt Amsterdam Marketing dat toeristen langer blijven, meer gaan besteden en vaker de neiging hebben om terug te komen. Met ruim acht miljoen overnachtingen per jaar en meer dan vijf miljard euro aan bestedingen staat Amsterdam in de top tien van populairste toeristische bestemmingen van Europa.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.