Gesteggel over kostenstijging zeesluisdebacle

Aanleg nieuwe sluis bij IJmuidne, foto uit 2016.

Aanleg nieuwe sluis bij IJmuidne, foto uit 2016.© ANP

Ivo Laan
IJmuiden

De vertraging van de bouw van de nieuwe zeesluis bij IJmuiden leidt behalve bij de bouwers bij Rijkswaterstaat tot een ’forse kostenstijging’. Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en waterstaat) wil met medefinanciers Amsterdam en de provincie Noord-Holland om de tafel om te praten over die extra vertragingskosten, zo schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. Maar de provincie ziet dat niet zitten, zo is te beluisteren op het Provinciehuis.

Dinsdagavond werd bekend dat een ontwerpfout met de deurconstructie van de deurkassen van bouwconsortium OpenIJ (BAM en Volker Wessels) waarschijnlijk leidt tot een vertraging van ruim twee jaar.

Lees hier: Zeer grote vertraging voor project zeesluis

De sluis zou eigenlijk eind 2019 klaar moeten zijn. Amsterdam en de provincie zijn not amused over die vertraging. Juist omdat zij besloten de portemonnee te trekken om de grootste zeesluis van de wereld eerder te gaan bouwen.

Extra kosten

Het Rijk wilde aanvankelijk de sluis pas in 2029 uitgevoerd hebben maar door de investering van Amsterdam en het Havenbedrijf Amsterdam (47 miljoen) en Noord-Holland (39 miljoen) werd dat vervroegd.

Met andere woorden: Amsterdam en de provincie betaalden voor een versnelling maar ze krijgen nu een vertraging.

Lees hier: Ondanks vertraging gaat sluisroute niet langer dicht

Hoeveel de extra kosten zijn bij het Rijk, wordt nog onderzocht. Het extra geld is nodig voor het langer openhouden van de Noordersluis en het langer in stand houden van de hoogwaterkering op het sluizencomplex.

Wandelgangen

Hoewel in de wandelgangen is op te vangen dat de provincie ’niet van plan is mee te betalen’ aan de vertraging, luidt het officiële antwoord van de provincie dat ze het ’te voorbarig’ is om in te gaan op financiële consequenties en dat ze in ’goed overleg is’ met het ministerie over de verdere voortgang.

De nieuwe sluis van 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep is een langgekoesterde wens van de regio.

Het geklungel met het ontwerp heeft er bijna toe geleid dat Rijkswaterstaat het contract met OpenIJ wilde opzeggen, zo onthult de minister in de brief aan de kamer.

Externe deskundigen

Maar dat is uiteindelijk niet doorgezet omdat er nu een haalbare, maar wel vertraagde, technische oplossing is, aldus de minister. Bovendien zou ontbinding leiden tot hogere kosten en nog meer vertraging, stelt de minister.

De vertraging van 27 maanden is gebaseerd op een analyse van externe deskundigen van Rijkswaterstaat. Zij hebben de planning van OpenIJ onder de loep genomen.

Ze hebben ook berekend dat als er nog meer tegenslagen komen, dat de megavertraging van 27 maanden nog verder op kan lopen. Er is ook een kleine kans dat de vertraging minder groot uitpakt.

De vertraging is een klap in het gezicht van de bouwers die de winst op het project vorig jaar al zagen omslaan in een een verlies van 138 miljoen.

zeesluis_tijdlijn.pdf

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.