Bikinirecord

Ies van Rij

Internet biedt ongekende mogelijkheden maar soms zou je wel eens een knop willen hebben om het uit te zetten.

Een onderwerp hoeft maar een beetje gevoelig te liggen, en het gaat helemaal los op sociale media als Facebook en Twitter. Vluchtelingen, moslims, Zwarte Pieten: dat is vrij schieten. Verbaal dan nog wel gelukkig maar ook woorden kunnen pijn doen.

De organisatie van de Bikinirecordpoging, die op 6 mei in het Telstarstadion gehouden zou worden, heeft dat nu ook ondervonden. Bedoeling was minstens vierduizend vrouwen in bikini bijeen te krijgen.

Nadat in RTL Late Night een promo werd vertoond over deze goed bedoelde actie om geld bijeen te brengen voor de Stichting Pink Ribbon, die strijdt tegen borstkanker, werd door een blogger een kritisch verhaal op internet gezet. Strekking: de actie seksualiseert borstkanker. Na een aantal negatieve reacties op internet besloot Pink Ribbon zich te distantiëren van de recordpoging.

Bijzonder jammer voor de organisatie die zegt vooraf met Pink Ribbon overleg te hebben gehad over de opzet van de actie met een beoogde opbrengst van 20.000 euro. In eerste instantie waren ze zeer enthousiast maar de vrees voor een negatief imago bracht Pink Ribbon plots op andere gedachten.

Het is ook wel een beetje dubbel. Bij een stadion vol met schaars geklede vrouwen krijg je al snel andere associaties. Zeker als de tribunes vol zouden zitten met joelende mannen. Maar dat was helemaal niet de bedoeling! Sterker nog: mannen waren 6 mei zelfs niet welkom.

Telstar en de organisatie van het Bikinirecord laten zich niet kennen en zetten de poging gewoon door. Weliswaar wel met een ander nog vast te stellen goed doel. Het had ook simpeler opgelost kunnen worden. Trommel vierduizend mannen in zwembroek bij elkaar. Hoeft niemand zich te ergeren.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.