Vijf procent snelbussen Velsen te laat

Busbaan bij de P.J. Troelstraweg.

Busbaan bij de P.J. Troelstraweg.© Archieffoto: Ron Pichel

Ivo Laan
Velsen

Snelbus 385 van IJmuiden aan Zee naar Haarlem is in het eerste kwartaal van dit jaar bij 5,5 procent van de ritten in de ochtendspits vertraagd aangekomen op station Haarlem. Dat is een verbetering ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar toen de lijn nog geen HOV-lijn was. Toen kwam nog iets meer dan tien procent met een minuut of langer vertraging aan op het station.

Dat meldt de provincie Noord-Holland na een artikel in IJmuider Courant waaruit bleek dat de reizigersaantallen van de snelbus, waarin 36 miljoen euro is gestoken, in de lift zitten. Uit de cijfers blijkt dat de betrouwbaarheid van de snelbus is verbeterd, zoals vorige week al werd gemeld door reizigersvereniging Rover.

Komend kwartaal zullen de prestaties waarschijnlijk wat minder florissant zijn aangezien de tunnel van de busbaan onder het spoor door is afgesloten voor de bussen. Het blijkt dat de voegen tussen de busbaanplaten opgehoogd moeten worden.

Hiervoor moet de bovenste laag van het asfalt eerst verwijderd worden. Daarna wordt het weer aangebracht, samen met de voegen. Als het werk afgerond is, dan rijden de bussen stiller onder de spoortunnel. ,,Doordat het rijden over de voegen minder hoorbaar is’’, aldus een woordvoerster van de provincie.

Wel goed nieuws trouwens voor de Velsense stations langs de Kennemerlijn tussen Amsterdam en Uitgeest. Provincie, gemeenten, NS en andere partijen hebben definitief besloten om de kleinere stations Driehuis, Santpoort-Noord en Santpoort-Zuid niet te sluiten.

Dat idee werd een paar jaar geleden voor het eerst geopperd na een lobbypoging van Beverwijk om de intercity terug te krijgen die in de dienstregeling was gesneuveld. Het was volgens de NS óf de intercity terug óf kleinere stations langs de spoorlijn schrappen.

Onder leiding van de provincie Noord-Holland werd het scenario wel serieus onderzocht. Wat zou er met de reizigersstromen gebeuren als de stations op Driehuis en Santpoort-Zuid en Bloemendaal zouden sluiten zodat de trein minder hoeft te stoppen.

Zouden er dan meer reizigers gebruikmaken van de lijn als de kleinere stations vervangen zouden worden door een snelbus?

Stations zoals Beverwijk zouden wel meer reizigers trekken maar de gesloten stations niet. Per saldo zou het aantal reizigers flink dalen: geen optie dus, zo staat nu voor het eerst zwart op wit in de ’corridordialoog Kennemerlijn’ van de provincie.

Er is nu besloten om de stationsgebieden van de kleinere stations juist te verbeteren. Zo ontbraken er op station Driehuis nog altijd liften. Die gaat Prorail nu aanleggen.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.