Jaren rekenen voor verkeersmodel

© Rijkswaterstaat

Friso Bosf.bos@hollandmediacombinatie.nl
Velsen

Rijkswaterstaat is achter de schermen al jaren bezig met de sluiting van de Velsertunnel. Verkeerskundigen van Rijkswaterstaat bepaalden aan de hand van een op maat gemaakt verkeersmodell, in opdracht van RWS gemaakt door bureaus Arcadis en 4cast, de omleidingsroutes. Deze routes worden straks gebruikt als de Velsertunnel in het voorjaar 2016 wordt gerenoveerd.

,,De verkeerssituatie rond de Velsertunnel is zeer complex’’, zeggen de verkeersdeskundigen. ,,Wijzigingen in de situatie in de IJmond kunnen tot ver in het verkeersnetwerk doorwerken. Om zo goed mogelijk de effecten van verkeersmaatregelen te kunnen testen hebben we een rekenkundig instrument nodig dat voorspelt wat de gevolgen voor het verkeer zullen zijn.’’

Als basis diende een verkeersmodel uit 2010 dat RWS helpt bij het inplannen van werk aan de weg. ,,Dat hebben we eerst geüpdatet naar de situatie van 2014, want er zijn sinds 2010 wel wat wijzigingen in de infrastructuur geweest. Vervolgens zijn we qua verkeersdrukte uitgegaan van een gemiddelde werkdag in 2016.’’

Ochtendspits

Ze maken onderscheid tussen vrachtverkeer en personenwagens. Het model voorziet in een situatie in de ochtendspits van 5 tot 11 uur en de avondspits tussen 15 en 19 uur. ,,We hebben een statisch model voor Noord-Holland en een dynamisch model voor een kleiner gebied waar de afsluiting van de Velsertunnel invloed op kan hebben.’’

In de huidige situatie in de ochtendspits met een Velsertunnel die gewoon open is. Groen gekleurde blokjes geven aan dat het verkeer er lekker doorrijdt. Hoe roder hoe groter de kans op opstopping.

,,Moet je kijken wat er gebeurt als je de Velsertunnel afsluit maar verder niks doet aan verkeersmaatregelen.’’ Op het volgende plaatje zijn de A9 van Alkmaar en A22 richting Haarlem diep donkerpaars tot knalrood. ,,Daar wil je niet in zitten met je auto of vrachtwagen.’’

Tot slot laten ze het plaatje zien waarin de calamiteitenbogen en keerlussen in werking zijn getreden. Het is bijna als normaal, ware het niet dat de Velsertunnel niet meer meedoet. Rond de afrit zuidwaarts van de A9 naar de A22 speelt iets meer vertraging. ,,We kunnen in het model per rijstrook invoeren wat de snelheid is, de herkomst en bestemming enzovoorts. Op basis hiervan is gebleken dat het voorstel met de calamiteiten en de keerlussen het meeste voordelen biedt.’’

Rijkswaterstaat laat weten dat op de site IJmond Bereikbaar iedereen vanaf dit voorjaar direct kan zien wat de actuele reistijd is op vaste routes binnen of net buiten de IJmond. Ook zien mensen daar de actuele reistijd op alternatieve wegen. Direct na de sluiting van de Velsertunnel volgt de kaart automatisch de omleidingsroutes via de keerlussen, calamiteitenbogen en Wijkertunnel. Bedrijven kunnen de kaart specifiek instellen op de voor hen relevante routes.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.