Plannen wijkplatform voor Sail In in het water

Pieter van Hove
Velsen-Noord

Een grote teleurstelling voor het Wijkplatform Velsen-Noord. De bewonersorganisatie ziet haar plannen om senioren en bewoners die overlast ondervonden hebben van de renovatie aan de NAM-kade een goed plaatsje tijdens Sail In te bezorgen, op niets uitlopen.

Het platform had bij overslagbedrijf MEO aan het Noordzeekanaal het verzoek ingediend om tijdens de Sail In parade op 19 augustus zo’n tweehonderd mensen onderdak te bieden. Dit zou gelden voor de bewoners van de Schulpen en Watervliet die slecht ter been zijn, hun begeleiders en bewoners van de Grote Hout of Koningsweg met overlast. Op zijn beurt zou de stichting Vrienden van Velsen-Noord met de bus de bewoners van de Schulpen en Watervliet op te halen en weer terug te brengen. Via buurtcentrum de Mel/Watervliet zouden er klapstoelen en tafels worden geregeld.

Verder zou het Wijkplatform de gasten vragen om zelf eten en drinken mee te nemen, zodat er geen catering nodig is. Tot onthutsing van wijkplatform-voorzitter Leo Aardenburg kreeg hij het volgende antwoord: ’Na overleg met de havenautoriteit en de gemeente Velsen hebben we besloten dat ivm de vertraging van de renovatie van de zeekade in combinatie met onze eigen bedrijfsactiviteiten wij u helaas niet kunnen faciliteren tijdens Sail’. Was getekend: Wilco van der Made, facilitaire zaken van MEO.

Aardenburg is woedend en noemt het niet doorgaan van het initiatief een ’gemiste kans voor MEO om haar imago te verbeteren’. ,,Heel veel bewoners uit het dorp hebben geluidsoverlast gehad en hebben die nog steeds, mede door toedoen van het overslagbedrijf. Maar naar ik heb begrepen mogen patiënten van Heliomare wel gebruikmaken van het terrein. Dat is oneerlijk.’’ Van der Made op zijn beurt ziet het heel anders. ,,Tijdens Sail In wordt nog gewerkt aan de kade. Die klus is inderdaad uitgelopen. Bovendien hebben we onze eigen activiteiten. Het klopt wel dat wij in bespreking zijn met Heliomare om patiënten te herbergen. Maar dat is nog niet zeker.’’

,,Overigens hebben we dat bij vorige edities van Sail ook gedaan. Helaas voor het wijkplatform waren wij al in gesprek met Heliomare. Wat mij betreft is het uitgangspunt ’Wie het eerst komt, die het eerst maalt’. Helaas is ons terrein niet groot genoeg om op alle aanvragen positief te reageren.’’

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.