Werk mee aan nieuwe sluis

Lokale bedrijven kennen als geen ander het belang van de sluizencomplex als verkeersader. Archieffoto Ko van Leeuwen

Friso Bos
IJmond

Terwijl grote internationaal opererende aannemersbedrijven en ingenieursbureaus zich voorbereiden op de aanbesteding van de bouw van de nieuwe grote zeesluis, zitten ondernemers in de IJmond heus niet achterover in hun luie stoel. ,,We zijn te klein om die sluis zelf te bouwen, dat staat vast. Maar elke kans om er meerwaarde aan toe te voegen, of onze expertise te laten gelden moeten we pakken’’, zegt directeur Bert Zijl van BK Ingenieurs uit IJmuiden.

Al in vroeg stadium nam hij contact op met de Enci en Mebin, vanwege hun betonknowhow. ,,Al snel kwam ik erachter dat ook twee bedrijven samen te klein zijn’’, vertelt Zijl. ,,En zo kwam ik uit bij IJmuiden Port & Offshore Services (IJPOS).’’

,,IJPOS is een coöperatie van maritieme- offshore- en technische bedrijven in het IJmuider havengebied’’, vertelt projectmanager Mieke de Jong van IJPOS. ,,Ons doel is werkgelegenheid naar IJmuiden halen en de bedrijven die er al zijn slim te laten samenwerken. Dat werkt heel goed.’’

Meerwaarde

Zijls aanvankelijke idee was te onderzoeken hoe lokale bedrijven meerwaarde kunnen geven aan het sluisproject. ,,Door er bijvoorbeeld een kustinformatiecentrum te vestigen, een slechtweervoorziening misschien een museum? Maak er een toeristische attractie van. We hebben één kans, en die moeten we pakken. Het besef groeide dat we als IJmond veel meer kunnen. Juist hier zit de expertise als het gaat om fijnstofproblematiek, de bereikbaarheid van de IJmond, de verkeersveiligheid. En wat denk je van het onderhoud aan de sluis. De regels daaromtrent worden veel strenger dan ze nu zijn voor de Noordersluis.

Boete

Het gaat om een 26-jarig onderhoudscontract. In geval van stremming moet er binnen een kwartier een monteur aan het werk zijn, anders heb je meteen tienduizenden euro’s boete. In totaal mag de sluis gedurende die 26 jaar slechts 80 uur gestremd zijn. Dat maakt dat het onderhoudscontract eigenlijk alleen maar door lokale bedrijven kan worden uitgevoerd’’, legt hij uit.

,,Daarom hopen we dat meer ondernemers willen aanhaken bij IJPOS. Ze hoeven niet per se lid te worden hoor, zeker niet als ze niet in IJmuiden zitten, maar we kunnen wel samenwerken en een bidbook produceren. Laten blijken wat wij als lokale bedrijven kunnen betekenen bij het ontwerp, bouw en onderhoud van de nieuwe sluis. Ze kunnen niet om ons heen. Ik heb hier op kantoor al vijf grote aannemerscombinaties gehad die op zoek zijn naar lokale expertise voor hun inschrijving op de aanbesteding van de nieuwe sluis. Ik heb niet de illusie dat we de sluis zelf kunnen bouwen. Maar we hebben wel een voorsprong!’’

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.