SP-statenlid: ’HOV levert amper tijdwinst op’

De plantenbak op de P.J. Troelstraweg heeft het gewenste effect: chauffeurs houden zich in.

De plantenbak op de P.J. Troelstraweg heeft het gewenste effect: chauffeurs houden zich in.© Foto Ron Pichel Fotografie

Milo Lambers
IJmuiden

SP-Statenlid Marnix Bruggeman meent dat de aanleg van het HOV-traject door Velsen amper tijdwinst heeft opgeleverd. Dat blijkt uit persoonlijk onderzoek. Bruggeman heeft de bustijden vanaf 2002 tot 2018 naast elkaar gelegd. ,,Het heeft weinig tijdwinst opgeleverd.”

Bruggeman verwijst in zijn brief naar een zelfgemaakte tabel waaruit blijkt dat een forens er sinds 2006 twintig minuten over doet om met het openbaar vervoer van Haarlem naar IJmuiden te reizen.

Dat is sinds de opening van het HOV-traject in april 2017 niet veranderd. Richting Haarlem is er wel sprake van tijdwinst. In 2015 deed een reiziger over het traject IJmuiden - Haarlem nog twintig minuten, tegenwoordig is dat 18,5 minuut.

Bruggeman wil nu van Gedeputeerde Staten weten hoeveel de aanleg van de HOV-lijn heeft gekost en welke conclusie het dagelijks bestuur trekt uit het onderzoek van Bruggeman.

,,Wij van de SP zijn altijd kritisch geweest op de HOV-lijn. We zijn niet per se tegen, maar het is goed om te kijken wat zo’n investering nu oplevert. Dat helpt ons om in de toekomst bij een soortgelijke investering de juiste beslissing te nemen.”

Tevens stipt Bruggeman in zijn brief aan dat de bewoners van de P.J. Troelstraweg in IJmuiden overlast ervaren van de bussen die te hard rijden. Hier wordt volgens bewoners regelmatig rond de zestig kilometer per uur gereden.

Bruggeman stelt dat het onduidelijk is hoe hard hier mag worden gereden. Hij wil hier opheldering over. Over het algemeen wordt aangenomen dat hier een maximum van dertig kilometer per uur geldt. Ook is hij benieuwd of de gemeente of politie hier handhaaft.

Plantenbak

De bewoners van de P.J. Troelstraweg hebben onlangs zelf een actie ondernomen om de overlast tegen te gaan. Bewoonster Noëlla Kieftenbelt plaatste een plantenbak met een verbodsbod met dertig erop. In januari liet zij aan de IJmuider Courant al weten dat dit het gewenste effect had.

Inmiddels hebben de bewoners er nog steeds minder last meer van dan voorheen.

,,De bussen rijden echt snel een stuk minder hard. Vijf procent van de chauffeurs vindt het echter nog steeds nodig om het gaspedaal wat dieper in te trappen. Dan doen ze dan om op tijd te kunnen rijden. Als het heeft geregend, maken de bussen meer lawaai. Dat ligt niet aan de snelheid. De laatste bus komt rond twee uur langs. ’s Nachts hebben we er gelukkig weinig last van. We worden er niet wakker van.”

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.