'Geen rampenbestrijdingsplan Velserspoortunnel'

Velserspoortunnel, zijde Beverwijk. Foto Kees Blokker

Velserspoortunnel, zijde Beverwijk. Foto Kees Blokker

Velsen-Zuid

Brandweer en ProRail werken met verschillende calamiteitenplannen voor de Velserspoortunnel. Afspraken over wie wat doet en wat gedaan moet worden zijn op belangrijke punten tegenstrijdig. Er zijn daardoor onnodige ’extra risico’s’. Er is voor de tunnel geen rampenbestrijdingsplan.

Dat constateren de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid, Inspectie Verkeer en Waterstaat en Inspectie Vrom. Hun gezamenlijke rapport komt donderdag in handen van de Velsense gemeenteraad.Veel zaken zijn onderling niet goed geregeld, aldus de onderzoekers. ProRail gaat er van uit dat de leiding bij een incident in handen is van haar ’algemeen leider’. De brandweer gaat er echter van uit dat haar officier van dienst de bevelen geeft en kopen doorhakt.ProRail denkt dat zij bepaalt of de stroom van de bovenleiding gehaald moet worden. In het plan van de brandweer staat echter dat de bevelvoerder van de brandweerploeg dat beslist. ProRail stelt dat bij een ontsporing zonder slachtoffers de stroom op de leiding kan blijven. De brandweer heeft juist vastgelegd dat de stroom er af moet.De brandweer werkt met een verouderd calamiteitenplan uit 2003, aldus de onderzoekers. ProRail maakte een nieuw calamiteitenbestrijdingsplan (juli 2010), maar de brandweer heeft dat nog niet naast haar calamiteitenplan gelegd.Een woordvoerder van de Veiligheidsregio Kennemerland, waar de brandweer onder valt, zegt dat de organisatie daar mee bezig is. Mogelijk is eind van het jaar een concept klaar.Veel meer over de veiligheid in de Velserspoortunnel staat in de IJmuider Courant van woensdag 13 juli 2011.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.