Stoomcursus voor opstappers IJmuidense reddingsboot

Bemanningslid Sven legt de aankomend opstappers de procedures aan boord uit.

Bemanningslid Sven legt de aankomend opstappers de procedures aan boord uit.© foto united photos/rob van wieringen

Kees de Boer
IJmuiden

Bemanningslid Sven wijst naar het scherm. ,,Voordat we de motoren starten, kijken we of alle verlichting beneden- en bovendeks werkt. Zijn de luiken overal dicht? Mooi, dan kunnen we de motoren starten.”

Woensdagavond worden drie aankomende opstappers van reddingsboot ’Nh1816’ wegwijs gemaakt in het varen op zee. De drie zijn geselecteerd na een oproep van vier IJmuidense KNRM-schippers een paar maanden geleden.

,,Er hadden zich tien mensen aangemeld, en we hebben deze drie kandidaten uitgekozen als aankomend opstapper”, zegt schipper Ton Haasnoot. ,,Vanavond gaan we de mannen ’on the job’ trainen. Zo worden ze een beetje getraind in de procedures aan boord.”

De nieuwe rekruten komen uit verschillende beroepsgroepen. Claudio werkt bij de marechaussee, Martin bij de politie en Dirk in de ICT.

Oproepbaar

Haasnoot legt uit dat opstapper geen doorsnee vrijwilligersbaan is. ,,Je moet rond de klok oproepbaar zijn en binnen tien minuten bij het reddingstation kunnen zijn. Verder hebben we gelet op uitstraling en een houding van: niet snel opgeven. Je komt tenslotte van alles tegen als redder.”

De instructie begint. Bemanningslid Sven geeft een locatie op waar buitengaats naar toe moet worden gevaren. ,,Zet de koers maar in de computer”, zegt hij tegen Dirk, die even later de opgegeven coördinaten invoert van een virtueel incident op zee.

De opdrachten volgen elkaar in hoog tempo op. ,,Zet de navigatielichten maar aan en kijk of de stuurboord- en bakboordsmotor al draaien.” Kandidaatopstapper Claudio knikt, hij zal het doen.

Vanavond gaat de Nh1816 een stukje buitengaats. De Vissershaven uitvarend is achter de Noordpier een opeenstapeling van lichten te zien. ,,Weet je wat dat voor lichten zijn?”, vraagt Sven aan Dirk. Die haalt zijn schouders op, geen idee. ,,Volgens mij kijken we daar een passagiersschip in de kont”, geeft Sven zelf antwoord op zijn vraag. Ondertussen krijgt Martin uitleg van bemanningslid Walter over het navigatiescherm: ,,Die grijze balk bovenin is het kompas, de pijlen die je ziet geven de snelheid aan van in de buurt varende schepen. Hoe langer de pijl, hoe hoger de snelheid.” En zo worden de mannen steeds een beetje verder ingevoerd in het reilen en zeilen van de reddingsboot. Na een uur varen legt het vaartuig weer aan in de Vissershaven. En? Zien ze zichzelf over vijf jaar nog als bemanningslid?

,,Ja, dit is mooi” , zegt Claudio. ,,Dat je mensen kunt redden die in grote nood zijn. Het lijkt me heel dankbaar werk.”

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.