’RWS keurt eigen vlees in hoorzitting, is een onafhankelijk oordeel dan wel mogelijk?'

Susanne Moerkerk
IJmuiden

’Opgejaagd wild’ zo voelen de binnenvaartschippers zich volgens Sunniva Fluitsma van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV). ,,Het ligplaatsenbeleid wordt overal zo aangepast, dat vrachtschepen maximaal drie of zeven dagen op een plek mogen liggen, lig je ergens langer dan volgen direct boetes. Daarom komen we in actie.’’

Bij de hoorzitting woensdagmiddag in het gebouw van Rijkswaterstaat in Haarlem staat de 1e Rijks Binnenhaven in IJmuiden centraal. Het is niet de eerste keer dat de ASV in het geweer komt.

Fluitsma: ,,Het beleid breidt zich als een olievlek uit over Nederland. Hele havens worden schoongeveegd, zoals nu in IJmuiden en ligplaatsen verdwijnen in rap tempo. Dan volgen de bordjes dat er op de overige plekken maximaal drie of zeven dagen gelegen mag worden.’’ Fluitsma geeft als ander voorbeeld de haven van Beverwijk. ,,Daar liggen prachtige plannen, maar de ligplaatsen voor vrachtschepen zijn daar weg.’’

,,De schippers worden hard aangepakt, maar ze liggen natuurlijk zelf ook liever niet stil. Liever zijn ze onderweg om een vracht op te halen of te verschepen, schippers liggen alleen stil als ze geen opdracht hebben of weten dat er een opdracht aan komt in de buurt.’’

Steigers

Fluitsma kaart ook een tweede deel van het probleem aan. Het is bij de plaatsen waar nog gelegen mag worden, vaak onmogelijk om aan wal te komen.

,,Je ligt midden op het water aan een aanmeerpaal, of de steiger ontbreekt of is slecht onderhouden. Je zit gevangen op je eigen schip, maar ook wij willen een boodschapje kunnen doen. In geval van ziekte of tijdelijke mantelzorg voor een ziek familielid zit je niet alleen met de stress van het ziek zijn, maar ook met het verplaatsen van het schip. We hopen op een beetje menselijkheid tijdens de hoorzitting.’’

Onafhankelijk

Fluitsma: ,,Er zijn al meerdere hoorzittingen geweest, zoals bijvoorbeeld over het Merwedekanaal. Het is lastig, want de wetgeving is versnipperd. Rijkswaterstaat, provincies en bij havens ook gemeenten hebben allemaal een eigen beleid rondom het aanleggen van schepen. Het Merwedekanaal loopt door twee provincies, de hoorzitting van de provincie werd gedaan door wethouders van andere provincies. Dat was heel goed. Maar RWS is een slager die het eigen vlees keurt. Ze maken de regelgeving, leiden de hoorzitting waarin ze ook partij zijn en doen zelf uitspraak, is een onafhankelijk oordeel dan wel mogelijk? De hoorzitting is in beginsel ook niet openbaar. Al mogen belangstellenden zich, nu ik erover belde, wel aanmelden.’’

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.