Velsense digi-agent nog niet ’populair’

Burgemeester Dales van Velsen voor 3D-loket.

Burgemeester Dales van Velsen voor 3D-loket.© Politie

Carlo Nijveen c.nijveen@hollandmediacombinatie.nl
IJmuiden

Inwoners van Velsen die slachtoffer van een misdrijf zijn geworden, melden zich nog niet in groten getale bij de nieuwe digi-agent in het politiebureau aan het IJmuidense Tiberiusplein. Integendeel. Sinds de officiële opening van een speciaal 3D-aangifteloket - begin mei van dit jaar - zijn daar slechts tien gedupeerden langs geweest.

Het kan beter, erkent een politiewoordvoerder. ,,Maar bij negen andere 3D-aangifteloketten duurde het ook even voor het goed begon te lopen. IJmuiden is daarnaast een uitzondering, omdat de publieksbalie in het politiebureau aan het Tiberiusplein ook nog meerdere keren per week is geopend. Mensen doen dus ook nog steeds op de ouderwetse manier aangifte. Natuurlijk willen wij graag dat er meer gebruik wordt gemaakt van het nieuwe loket en eveneens dat misdrijfslachtoffers daarvan de voordelen gaan zien. Zij kunnen bij dat loket bijvoorbeeld aangifte doen op de dag en het tijdstip die hun het beste uitkomen. Ook zijn er geen wachttijden.’’

Scannen

Het digitale aangifteloket in het IJmuidense politiebureau is zeven dagen per week te bezoeken, tussen negen uur ’s ochtends en tien uur ’s avonds. Misdrijfslachtoffers kunnen in een aparte ruimte via een groot beeldscherm bij een agent die elders zit hun verhaal doen. Ze moeten daarvoor wel telefonisch een afspraak hebben gemaakt. De digi-agent kan via een glasplaat ook papieren scannen, waarop bijvoorbeeld informatie staat over goederen die zijn gestolen.

De Velsense burgemeester Frank Dales hamerde er bij de opening van het 3D-aangifteloket in IJmuiden op dat misdrijfslachtoffers áltijd naar de politie moeten stappen. ,,Winkeliers zijn na diefstal bijvoorbeeld nogal eens huiverig om aangifte te doen, omdat ze denken dat het hen te veel tijd kost. Maar dat is onzin. Het doen van aangifte is van wezenlijk belang. En door de moderne mogelijkheden is het eenvoudiger geworden. Het is heel belangrijk om precies te weten waar en wanneer er iets is misgegaan en wát er is gebeurd. Zonder die informatie is het schier onmogelijk om hier in Velsen een adequaat veiligheidsbeleid te voeren’’, beargumenteerde Dales destijds.

Straat

De politie stelt dat wijkagenten door het gebruik van de digitale aangifteloketten vaker de straat op kunnen. Oude, wekelijkse spreekuren zijn namelijk vervallen.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.