Fietsersbond: ’extra pont voor ploegendiensten’

De Fietsersbond wil dat er permanent twee ponten blijven varen.

De Fietsersbond wil dat er permanent twee ponten blijven varen.© United Photos/Paul Vreeker

Ivo Laan
IJmuiden

De extra pont over het Noordzeekanaal moet tijdens de afsluiting van de sluisroute ook buiten de spits elke tien minuten blijven varen. Tenminste, dat wil de Fietsersbond. Nu blijft de extra pont alleen tijdens de spits varen zodat er elke tien minuten een pont afvaart.

Vanaf maandag is de sluisroute een jaar lang afgesloten voor auto- en fietsverkeer, hoewel eerst de bedoeling was dat tijdens de bouw van de nieuwe sluis de route bereikbaar zou blijven. Het bouwen van de sluis verloopt anders dan gepland. Dit brengt veel extra bouwverkeer en -materieel met zich mee. Volgens Rijkswaterstaat is het nodig om het complex af te sluiten, omdat anders de veiligheid niet gewaarborgd zou zijn.

Volgens de Fietsersbond zijn de geboden alternatieven onvoldoende voor de gedupeerde werknemers die voor een groot deel in ploegendiensten werken bij Tata steel en andere bedrijven. Zo meldde Rijkswaterstaat dat de extra pont tijdens de werkzaamheden blijft varen. Han van Spanje van de Fietsersbond: ,,Dit jaar en volgend jaar zou de extra pont al blijven varen. En de sluisroute was ook 24 uur per dag toegankelijk. Dus we willen een gelijkwaardig alternatief.’’ Volgens de bond fietsen er elke dag zo’n 500 mensen over de sluis. Daarnaast stipt Van Spanje aan dat vroeger de pont het gehele etmaal elke tien minuten voer. Het is nu juist van belang om werknemers die sinds de afsluiting van de Velsertunnel met de fiets gingen, ook vast te houden op de fiets, meent de Fietsersbond. Ook als straks de werkzaamheden klaar zijn aan de sluis. ,,De pont is ook een cruciale schakel bij de snelfietsroute Beverwijk-Velsen-Haarlem-Heemstede.’’

Tata Steel is ook niet gelukkig met het afsluiten van de route, zo is Rijkswaterstaat gebleken toen ze met het staalbedrijf overlegde over de maatregelen. En ook de geluiden van de Fietsersbond zijn doorgekomen bij Rijkswaterstaat. De extra spitspont permanent laten varen ziet Rijkswaterstaat niet zitten. Maar de dienst is wel bereid om de afvaarttijden af te stemmen op de ploegendiensten van Tata Steel. De extra spitspont kost volgens Rijkswaterstaat zo’n half miljoen euro. Dus als die de hele dag zou moeten varen ’praat je over substantiële bedragen’, aldus een woordvoerster.

De nieuwe afvaarttijden gaan nog niet aanstaande maandag in wanneer de route voor het eerst dicht is. ,,We moeten eerst nog even onderzoeken wat de handigste tijden zijn’’, zegt de woordvoerster van Rijkswaterstaat.

De gemeente Velsen toont ook begrip voor de werknemers die in ploegendienst werken en per fiets met de pont moeten. ,,Want het is natuurlijk beter als mensen die nu met de auto over de sluizen gaan, een goed alternatief hebben door met de fiets de pont te nemen. Dat geldt ook voor mensen die in ploegendienst werken. Dan wil je geen lange wachttijd als je naar het werk of naar huis wilt. We zijn in gesprek om te onderzoeken wat haalbaar is’’, zegt een woordvoerder. Ton van der Scheer van Ondernemersvereniging IJmond wil dat de extra pont blijft varen buiten de spits. ,,Maar daar moet je geld voor hebben. De Fietsersbond roept makkelijk.”

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.