Anne-Lotte en haar gevecht tegen verveling

Anne-Lotte Oldenburg met haar knuffelkip. Foto United Photos/Paul Vreeker

Anne-Lotte Oldenburg met haar knuffelkip. Foto United Photos/Paul Vreeker

Marieke de Kok
Velserbroek

Toen ze net kon praten, kende ze direct al een paar letters van het alfabet en toen ze zes was had ze de basisschoolstof al in ’t koppie. Nu is Anne-Lotte Oldenburg krap negen en gaat ze naar de brugklas.

Haar IQ is zo hoog, dat deskundigen het niet eens goed kunnen meten. Daarom staat er in de papieren dat haar IQ 145+ is. Hoe hoog exact, is onmeetbaar. Moeder Fanneke Verlind: ,,Wij hadden al snel door dat Anne-Lotte slim is. Ze kon net praten toen ze een blokje met de letter A pakte en ’ah’ zei. Ik dacht dat het toeval was en gaf haar een blokje met een B erop. ’Bee’, zei ze.’’

Voordat het meisje uit Velserbroek naar school mocht, kon ze al lezen en rekenen. En dat was best lastig, vertelt Fanneke. Want op het kinderdagverblijf was Anne-Lotte niet erg gelukkig, ze miste uitdaging. Ze wilde naar school, maar dat mocht nog niet.

Slimmerik

Eenmaal in de kleuterklas, verveelt Anne-Lotte zich ook stierlijk. ,,Mijn klasgenoten begrepen me niet. Ik denk dat het kwam doordat ik een veel grotere woordenschat had en in mijn sociale ontwikkeling ook veel verder was.’’

Vanaf groep drie kan de jonge slimmerik naar speciale hoogbegaafdenklassen van basisschool De Beekvliet in Velserbroek. De school doet erg z’n best om de snelheid van Anne-Lotte’s leervermogen bij te houden, maar dat lukt niet erg.

Spaans

Fanneke: ,,Het was de bedoeling van die hoogbegaafdenklassen dat kinderen verbreden en niet versnellen. Maar de lessen Spaans en Engels gingen Anne-Lotte gewoon te langzaam.’’

Fanneke gaat bij het ministerie van Onderwijs te rade. Daar blijkt dat er voor kinderen met een extreem hoog IQ eigenlijk geen goed onderwijs is. ,,Ik kreeg als advies mee: schaf maar een LOI-cursus aan. Op eigen kosten wel te verstaan.’’

Zendamateur

Dus gaat Anne-Lotte aan de slag met een cursus wiskunde C. ,,Maar dat ging niet zo goed’’, vertelt ze. Want dat je heel slim bent, betekent nog niet dat je leren leuk vindt. Of dat je goed zelfstandig een cursus kunt doen. ,,Ik leer beter als ik het samen kan doen.’’

Een cursus zendamateur die ze samen met haar moeder doet, gaat haar beter af. Ook de wiskunde en natuurkunde op het niveau van bovenbouw vwo gaat de jonge griet goed af.

Haar moeder haakt af als Anne-Lotte verder wil gaan met een nóg ingewikkeldere training. ,,Dat ging me boven de pet.’’

Snel

De laatste jaren basisschool zijn een gevecht tegen verveling. Het feit dat haar beste vriendinnen bij haar in de klas zitten, maakt het draaglijk. ,,Ik haat herhaling. En dan haat met een hoofdletter H. Daar word ik gewoon chagrijnig van’’, vertelt Anne-Lotte. Ze kijkt uit naar de middelbare school.

Fanneke: ,,Als ze sociaal-emotioneel niet zo ver was, hadden we het nooit gedaan. Het was niet de bedoeling om te versnellen, maar ze leert zo ontzettend snel. Het is niet bij te benen. Dit was de enige oplossing.’’

Zielig

Ze mag dan de jongste leerling zijn van het Gymnasium Felisenum in Velsen-Zuid, ze heeft het er goed naar de zin. Ze maakt vrienden en wordt niet gepest. ,,Eén keer zei er iemand ’hé rugtas, waar ga je met die brugpieper naar toe’. Maar toen zei ik dat ik op weg was naar Nederlands.’’

Sommige stof beheerst ze al, maar Anne-Lotte geniet van haar lessen Frans en Latijn. Vakken die helemaal nieuw voor haar zijn. ,,Sommige mensen vinden het zielig dat ik zo jong al naar de middelbare school ga. Maar ik ben niet zielig. Hoogbegaafd zijn is soms lastig omdat je sneller denkt dan de rest, maar ik ben niet zielig.’’

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.