Publiek nat pak bij doop Sch. 81

Pieter van Hove
IJmuiden

Het moet een raar gezicht geweest zijn op zaterdag 25 september 1971: een splinternieuwe hektrawler ligt te wachten voor de Koudekerkse brug over de relatief smalle oude Rijn om te worden doorgelaten.

Het was geen makkelijk begin voor de hektrawler Sch. 81 ’Frank Vrolijk Czn’, waarvan de kiellegging plaatshad op 16 oktober 1970 bij scheepswerf Boot B.V. in Leiden. Al bij de tewaterlating op 2 juli begonnen de problemen.

Weliswaar kwam het schip na de doop in beweging en schoof netjes van de zijhelling af te water. Maar daarbij werd zoveel water verplaatst dat de honderden toeschouwers aan de Zijldijk, gelokt door een aankondiging in een Leidse krant, op natte voeten werden getrakteerd omdat het weggedrukte water de dijk werd opgestuwd.

Vervolgens volgde op 25 september het vertrek van het schip naar dieper water. Dit werd een strijd tegen het ondiepe water van de oude Rijn tussen Leiden en Oudekerk. Vanwege een wekenlange droge periode stond het water lager dan normaal waardoor de Sch. 81, ondanks het gebruik van een drijvende bok die het achterschip omhoog moest houden, regelmatig vast kwam te zitten. Een reis van tien kilometer nam hierdoor elf uur in beslag.

Borg

Gevolg van de vertraging was dat men om vijf over zes bij bovengenoemde brug aankwam, terwijl deze tot zes uur draaide en pas weer op maandagmorgen zou worden bediend. Ook bleek het ruim negen meter brede schip te breed om de brug zonder speciale toestemming te mogen passeren. Deze toestemming werd pas verleend na het storten van duizend gulden, als borg voor het herstel van de brug na eventuele schade. Hoewel op zaterdag alle formaliteiten werden vervuld, kon de trawler pas maandagmorgen vroeg deze hindernis passeren.

De Sch 81 werd gebouwd in opdracht van Cornelis Vrolijks Visserij Maatschappij in IJmuiden. Het schip had een lengte van 54 meter en de waterverplaatsing was 900 ton. De Deutz hoofdmotor leverde 2000 PK, waarmee een snelheid van 15 knopen kon worden bereikt . Per etmaal kon 25 ton vis worden diepgevroren.

Op 6 januari 1986 werd de Frank Vrolijk Czn in het Engels Kanaal getroffen door brand, waardoor de bemanning zich genoodzaakt zag het schip te verlaten. Zij werden aan boord genomen van andere Nederlandse trawlers die zich in de buurt bevonden. Na de brand werd het achterschip van de Sch. 81 gesloopt en werd het in 1979 verlengde voorschip gebruikt voor het zusterschip Sch. 90 ’Onderneming'

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.