Vomar bouwt volgend jaar filiaal in IJmuiden om

Van onze verslaggevers
IJmuiden

De Vomar is zijn supermarkten aan het ombouwen. De VoordeelMarkt gaat terug naar zijn oorsprong: een prijsvechter.

„We garanderen plaatselijk de laagste prijs, ook als er bijvoorbeeld een Lidl in de omgeving zit”, aldus formulemanager Jim Zwanenburg bij de opening van het vernieuwde filiaal in Heiloo.

De twintigste winkel van de in totaal 65 Vomar-vestigingen heeft inmiddels een nieuwe inrichting gekregen. De ombouw gaat in een tempo van één á twee winkels per week. Volgens Doymaz sluit deze week de vestiging in Castricum voor tien dagen. IJmuiden is volgend jaar aan de beurt.

De bedoeling is, dat eind dit jaar veertig winkels de nieuwe uitstraling hebben. De hele operatie moet in het komende voorjaar zijn afgerond.

Vomar legt zichzelf een behoorlijk hoge druk op bij het waarmaken van de ambitie. „We zijn over de linie zeker tien procent goedkoper geworden, zowel bij de A-merken als bij de versproducten”, stelt operationeel directeur Adem Doymaz.

Gratis

Als klanten hetzelfde artikel bij een andere supermarkt binnen dezelfde woonplaats goedkoper zien, past Vomar zo snel mogelijk de prijs aan.

Niet alleen op prijsgebied snoert Vomar de ambities flink aan, ook op het gebied van service.

Wie een product in de schappen vindt waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken, krijgt een vers exemplaar van datzelfde product gratis mee. En ook Vomar geeft bij de kassa de vierde wachtende in de rij (en de mensen daar achter) de boodschappen gratis.

Zulke ambities moeten linksom of rechtsom geld kosten. Hoe kan je dan toch prijsvechter worden? „We constateren bij de winkels met de nieuwe formule een omzetstijging van tien tot twintig procent”, legt Zwanenburg uit.

Keuzestress

Met die hogere volumes kan Vomar dan goedkoper inkopen. Ook maakt de Vomar in het aanbod ’slimmere keuzes’. „We bieden niet niet meer veertig soorten mosterd en dertig soorten pindakaas aan. Mensen krijgen daar alleen maar keuzestress van.”

Bij de verandering van formule hoort een andere uitstraling. In plaats van blauw/geel is alles rood gekleurd in de nieuwe Vomar-supermarkten en de zaak oogt transparanter.

Hier en daar zijn er ook technische vernieuwingen, zoals de machine in de broodafdeling waar de bezoekers zelf hun brood in de gewenste dikte kunnen snijden, en de kassa- en wisselautomaten, waardoor de caissières nauwelijks meer contant geld in handen hebben.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.