Studenten meer dan nummertje

© United Photos / Paul Vreeker

Richard Stekelenburg
Haarlem

,,Het zou zo fijn zijn als Inholland Haarlem een keer positief in het nieuws komt.’’ Jolinda van Vaneveld staat buiten het schoolgebouw met twee vriendinnen te roken. ,,Ik ben erg tevreden over mijn opleiding Maatschappelijk Werk & Dienstverlening. Doordat de school sinds een paar jaar in slecht daglicht staat, heb ik het idee dat er juist hard gewerkt wordt aan verbetering.’’ Haar klasgenoten beamen het: over Inholland Haarlem hebben zij geen klachten.

Hun mening staat haaks op de uitslagen van het Nationale Studenten Enquête 2015. Bij het onderzoek van Studiekeuze123 is de tevredenheid van studenten over hun opleidingen onderzocht.

Hogeschool Inholland scoort het slechtst van alle hogescholen in Nederland. Bij de locatie in Haarlem wordt vooral geklaagd over de kwaliteit van het onderwijs, de communicatie vanuit de directie, de begeleiding en het rooster.

Cees Boon komt bij de rokende studentes staan. De uitslagen van de studentenenquête zijn het gesprek van de dag.

,,Ik snap de kritiek op Inholland niet. Ik heb een jaar de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening bij de HvA gedaan. Als ik beide opleidingen vergelijk is Inholland veel beter. Hier zijn de docenten tenminste wel betrokken met hun leerlingen. Je bent bij Inholland Haarlem meer dan een nummertje.’’

Lachend vervolgt hij: ,,Het klinkt heel cliché zo. Er worden natuurlijk soms fouten gemaakt, maar onze opleiding is niet zo slecht als het beeld dat ervan geschetst wordt.’’ Charlotte Glas valt hem bij. ,,Docenten zijn hier betrokken, er is echt aandacht voor de student.’’

Informatica

Naast het schoolplein geniet Jasper van Nooren met zijn vrienden op een bank van het zonnetje. De student heeft bijna zijn eerste jaar informatica bij Inholland Haarlem erop zitten. ,,De opleiding is op zich wel goed, zeker niet zo slecht als het onderzoek beweert.’’ De opleiding scoort volgens het onderzoek slecht op kwaliteit en informatievoorziening.

,,De kwaliteit is goed, soms is de opleiding zelfs te lastig voor studenten’’, vertelt zijn vriend George Timmers. ,,Sommige leerlingen kunnen bijvoorbeeld niet programmeren, en dat wordt wel verwacht als basisniveau bij de opleiding.’’ De communicatie van de opleiding kan volgens de studenten wel beter. Jasper van Nooren: ,,Zo is er bijvoorbeeld een leraar ontslagen, maar horen we niet hoe het verder gaat met dat vak.’’

Niet naar lessen

De school begint verder leeg te stromen. Bij de deur steken enkele studenten in pak een sigaretje op. Ze willen liever niet met hun naam in de krant, maar zijn over het algemeen tevreden over hun opleiding Business Studies.

,,Het probleem is volgens mij niet alleen Inholland. Een groot deel van de studenten is totaal niet gemotiveerd. Ze komen niet naar lessen bijvoorbeeld. Dan begrijp ik dat docenten minder behulpzaam zijn. Ik vind dat je dan niet moet klagen maar juist aan je eigen houding moet werken.’’

Na een lange schooldag komt een groepje eerstejaars van de studie Maatschappelijk Werk en Dienstverlening naar buiten. Ze vinden hun opleiding goed, maar zijn ontevreden over de manier waarop met klachten wordt omgegaan. ,,We hebben een klacht ingediend over een vraag van een toets. Die klacht werd gehonoreerd door de examencommissie maar de docent heeft er uiteindelijk niets mee gedaan.’’

Blij

Een andere studente van het groepje ziet wel dat de school haar best doet te verbeteren. ,,Ik heb het eerste halfjaar dezelfde opleiding op de locatie in Alkmaar gedaan. Daar werden makkelijker hogere cijfers gegeven. In Haarlem zijn de docenten strenger met nakijken omdat ze meer van ons verwachten. Zo proberen ze het niveau te verhogen en daar ben ik blij mee.’’

Meer nieuws uit YC

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.