Gesprekken over verhuizing van Sluiseiland

Roeiers van roeiverening De Stern uit IJmuiden bij de sluizen. Archieffoto

Pieter van Hove
IJmuiden

Roeivereniging De Stern en Sleepdienst Heida zijn beide in gesprek met Rijkswaterstaat over een vertrek van Sluiseiland. De vereniging en het bedrijf moeten weg van het eiland in verband met de komst van de nieuwe zeesluis. Afgelopen week maakte de provincie bekend dat op haar inpassingsplan twaalf zienswijzen zijn ingediend waarvan er één (die van De Stern) is overgenomen.BestemmingsplanHet inpassingsplan is een provinciaal bestemmingsplan dat de invulling van het gebied op en rond het sluizencomplex beschrijft.De nieuwe sluis wordt 65 meter breed, 18 meter diep en 500 meter lang. Voor de aanleg is 848 miljoen euro gereserveerd. Volgens Noord-Holland komt de roeivereniging te dicht op de nieuwe sluis te zitten. De roeivereniging wordt in overleg verplaatst, zo stelt de provincie. Voorzitter Annelies de Klerk van De Stern noemt het jammer dat de vereniging moet verkassen.De besprekingen met Rijkswaterstaat zijn al gaande. ,,We stellen zeker forse voorwaarden aan het vertrek.’’ Een belangrijk thema is zeker de schadeloosstelling.RoeiersDe roeivereniging is opgericht in 1957 door drie roeiers. De vereniging ging van start met een lening van zesduizend gulden en een oud kippenhok. Totdat begin jaren zeventig baggerbedrijf Boskalis zijn oog liet vallen op de accommodatie. De baggeraar liet daar een ontziltingsinstallatie neerzetten en het clubgebouw als kantoor gebruiken. In dit pand zit de vereniging nog steeds.HeidaSleepdienst Heida overlegt ook met Rijkswaterstaat over een nieuwe locatie. Eigenaar Harmen Heida vindt het jammer dat hij van Sluiseiland weg moet. ,,We zitten hier op een geweldige stek.’’ Heida verwacht over enkele weken tot overeenstemming met Rijkswaterstaat te zijn gekomen.LoodswezenHet Nederlandse Loodswezen in IJmuiden onderstreept de noodzaak van een nieuwe zeesluis bij IJmuiden. Die noodzaak wordt wat betreft registerloods Gijsbert de Boer vooral ingegeven door de veranderende wereldvloot. ,,Het Panamakanaal krijgt nieuwe sluizen met een breedte van 55 meter, waardoor dit kanaal toegankelijk wordt voor schepen tot 49 meter breed. Dat betekent dat de hele wereldvloot zich daarop gaat aanpassen. De grote bulkcarriers van 330 meter lang en 57 meter breed varen al en gaan de markt dicteren.Een sluis van 65 of zeventig meter breed is dan noodzakelijk en liever ook langer, tot vijfhonderd meter. Je ziet nu bij cruiseschepen dat ze steeds langer worden, een lengte van 330 meter is zo langzamerhand normaal. Zonder nieuwe zeesluis dreigt Amsterdam als wereldhaven af te haken, dan gaan we uiteindelijk de boot missen.’’ Voor het Noordzeekanaal en het Amsterdamse havengebied vormen die bredere schepen geen probleem. De Boer: ,,Het achterland kan het aan. Ze kunnen op het kanaal dat op de maximale diepte een breedte van 170 meter heeft, ze kunnen afmeren en keren in de havens.Wij moeten het met nieuwe schepen vooral in de breedte zoeken, want in de diepte kent het Noordzeekanaal en het achtergelegen havengebied zijn beperkingen door de tunnels. Een diepere sluis is echter wel wenselijk, want dan kan er ook bij laag water sneller worden geschut.’’LevensduurDaarnaast, zo constateert De Boer, is de huidige sluis aan het einde van haar levensduur, waardoor de sluis al met grote regelmaat met storingen te kampen heeft, aldus de registerloods.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.