Experiment met de Caroline

Pieter van Hove
IJmuiden

Op 20 juli 1965 kwam de zijtrawler Caroline VL 90 in de vaart. De Caroline was de laatste uit een serie van vijf zijtrawlers, die voor reder Kwakkelstein werden gebouwd. Dit ter vervanging van de toen verouderde vleetloggers van deze rederij.

De schepen werden gebouwd op de werf N.V. Scheepshellingmaatschappij Scheveningen. Voorafgaand aan de ’Caroline’ waren achtereenvolgens de Elly, Anita, Elizabeth en Ursinus in de vaart gekomen. De reder stelde tijdens de overdracht van dit nieuwste schip, dat deze schepen prima voldeden aan de eisen die aan het zware en onberekenbare visserijbedrijf werden gesteld. De ruim 43 meter lange Caroline was voorzien van een hoofdmotor van 1000 PK.

Visserijonderzoek

In 1971 werd de Caroline, met medewerking van het technisch visserij onderzoek, als experiment aangepast voor de pelagische (diepzee-) visserij. Hiertoe werd het achterschip verbouwd zodat het net - zoals bij een hektrawler - via de achterzijde van het schip op een nettenrol kon worden gedraaid. Alleen de kuil met de vangst werd na het opdraaien van het net op de rol via de zijkant aan boord genomen.

Deze verbouwing bleek een nuttige stap. Er werd besloten de achterste mast van het schip op te offeren. Dit omdat de vislijnen nu hoger aangrepen had de stabiliteit van het schip te leiden. Met deze tweede aanpassing werd het stabiliteitsprobleem opgelost. Het experiment was geslaagd en ook andere zijtrawlers kregen een zelfde aanpassing.

Aanvaring

De Caroline haalde diverse keren het nieuws. Op 29 maart 1969 kwam zij tijdens het binnenlopen van de pieren in aanvaring met de IJM 36 Kemphaan van rederij Pronk. Beide schippers wisten dat er nog slechts één plek aan de markt beschikbaar was en men probeerde elkaar de loef af te steken door rakelings langs de Noordpier naar binnen te varen. De VL 90 lag iets voor en nam de bocht krap, terwijl de IJm 36 probeerde toch nog tussen de VL 90 en de pier naar binnen te komen. Het bleek echter te krap en de schipper van de IJM 36 had de keuze: kans lopen de pier te raken ofwel de VL 90 rammen. Hij koos voor het laatste, wat tot aanzienlijke schade en twee maanden ingetrokken bevoegdheid om als schipper te varen leidde.

In Januari 1972 haalde de “Caroline” wederom het nieuws wegens het redden van opvarenden van de door een Oostenrijkse vrachtvaarder overvaren en vervolgens gezonken hektrawler Sch 110. In 1980 werd de “Caroline” verkocht naar Zuid Afrika.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.