Haarlem heeft de eerste Libelle-winkel

Alain Clark gaf een miniconcert tijdens de opening van de Libelle-winkel.

Alain Clark gaf een miniconcert tijdens de opening van de Libelle-winkel.

Judy Nihof
Haarlem

Kranten en tijdschriften moeten wat om lezers aan zich te binden. Vrouwentijdschrift Libelle probeert het met een tijdelijke winkel in de Zijlstraat: het Libelle Beach Café

De Libelle-vrouw kan er terecht voor mode, schoenen, accessoires, make-up, koffie of een lunch maar ook voor workshops. Interviews bijwonen kan ook. Het is alsof je je de Libelle binnenloopt. ,,De winkel is het tijdschrift in 3D,’’ zegt adjunct-hoofdredacteur Maureen Belderink.

Aardbeiensap

Een mooiere dag voor het openen van een winkel in strandsfeer had Belderink zich niet kunnen wensen. Het lijkt wel hoogzomer. Luchtig geklede vrouwen van allerlei leeftijden drommen samen in de zonovergoten Zijlstraat, genietend van een ijskoud drankje met aardbeiensap en basilicum. Libelle trakteert.

,,In Libelle schijnt altijd de zon’’, spreekt Belderink de dames toe voordat ze het lint doorknipt van de winkel waar het volgens haar tot 11 oktober zomer blijft. Dan verdwijnt de ’pop-up’winkel met zijn aquablauwe wanden en strandhuisjes als paskamers weer net zo snel als ie- is gekomen. Het blijft tenslotte een experiment. Blijkt de formule een succes, dan openen elders in het land ook Libelle-winkels.

Kneuterigheid

Voor het openingsfeestje heeft Libelle zanger Alain Clark uitgenodigd. Als hij is uitgezongen, duiken de dames in de kledingrekken en worden schoenen gepast. Ineke Maas (66) heeft een vest gekocht. De Haarlemse werkte in de jaren tachtig bij Libelle, als secretaresse van toenmalig hoofdredacteur Rob van Vuure. ,,Een geweldige tijd.’’ De Libelle-winkel heeft volgens haar wat ze ook in het tijdschrift vindt: het Libelle-gevoel. Wat dat is? ,,Gezelligheid, kneuterigheid. Libelle is als een vriendin.’’

Bij de 70-jarige Yvonne uit Haarlem -,,Mijn achternaam hoeft niet in de krant - is het Libelle-gevoel weg. Ze heeft net haar abonnement opgezegd ,,Er staat zo weinig in, ik heb hem zo uit. Het is een en al reclame. Als je ermee wappert valt er weer reclame uit. En al die verhalen over seks, die hoeven voor mij niet.’’

Haar vriendin, een leeftijdgenoot komt erbij staan. Zij vindt het zo jammer dat het blad zo vaak doorverwijst naar websites. Volgens adjunct-hoofdredacteur Belderink moet Libelle wel met zijn tijd meegaan. Zonder de oudere lezer te vergeten. ,,Marjolein Bastin en Anne-Wil: ze staan er nog steeds in!’’, voert Belderink aan.

Vernieuwing

Libelle mag dan abonnees kwijtraken; het blad heeft er nog altijd een kleine 400 duizend. Daar kunnen veel andere bladen alleen maar van dromen. Toch is vernieuwing volgens Belderink essentieel. De Libelle-winkel is daar een voorbeeld van. Is het straks uit met de papieren Libelle? ,,Nee die blijft. De digitale Libelle wordt weinig gelezen. Lezers willen de Libelle voelen. Bladeren.’’

Meer nieuws uit YC

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.