Velser stadsschouwburg: Mede mogelijk gemaakt door...

Paula Schavemaker tussen de spiksplinternieuwe stoelen van de Stadsschouwburg Velsen. foto united photos/paul vreeker

Paula Schavemaker tussen de spiksplinternieuwe stoelen van de Stadsschouwburg Velsen. foto united photos/paul vreeker

Pascal van Dongen
Velsen

De Stadsschouwburg Velsen viert dit theaterseizoen feest. Het gebouw bestaat 75 jaar. De krant besteedt aandacht aan dit jubileum. In een reeks artikelen laten we de schouwburg van verschillende kanten zien. Vandaag: De sponsoring van het theater.

Wie bijzondere dingen wil doen, heeft geld nodig. Zo ook de Stadsschouwburg Velsen. Onder andere door sponsoring van bedrijven kan het theater speciale voorstellingen programmeren en activiteiten organiseren.

Vanaf 2000 is de Stadsschouwburg Velsen begonnen met sponsoring. Het was een idee van Paula Schavemaker, hoofd marketing en sponsoring. ,,Voor 2000 plaatsten bedrijven advertenties in onze theatergids. Dat was een kleine gids en er gingen zo tien pagina’s op aan advertenties. Ik wilde een grote glossy gids, helemaal in kleur, die huis-aan-huis werd rondgebracht. De advertenties hebben we uit de gids gegooid en we hebben een sponsorgroep opgericht.’’

Veel bedrijven die adverteerden in de gids sloten zich aan bij de sponsorgroep. De meesten steunen het theater nu nog steeds. Volgens Schavemaker hebben ze een warme hechte band met de sponsoren. Dat blijkt wel, want als zij ze aan het begin van het nieuwe seizoen belt om te vragen of ze nog willen sponsoren heeft ze binnen een uur twintig keer ’ja’ gehoord.

Van iedereen

Schavemaker: ,,We krijgen geld uit de kaartverkoop, subsidie, verhuur van het gebouw en van sponsors. De laatste zijn nodig om de financiële basis te verbeteren en om de schouwburg betaalbaar te houden. Het theater is van iedereen en moet voor een breed publiek toegankelijk blijven. De samenwerking met het bedrijfsleven is onmisbaar voor de schouwburg. Je zou kunnen zeggen dat de voorstellingen mede mogelijk gemaakt worden door hen.’’

De Rabobank IJmond is de hoofdsponsor van het theater. ,,Wij zien het theater als een verlengstuk van waar wij voor staan in de samenleving’’, zegt Peter Ruigrok. ,,Wij willen dichtbij de mensen staan. De schouwburg heeft mogelijkheden die wij niet hebben, wij hebben de creativiteit niet in huis. Wij willen cultuur ook voor iedereen toegankelijk maken.’’ Ook Rigo verfcentrum is sponsor. Toon van Westerhoven van het IJmuidense verfcentrum vindt dat wat de schouwburg doet de maatschappij raakt. ,,Wij voelen ons daarmee verbonden. Cultuur geeft iets aan over deze locatie. Vroeger was mijn oom eigenaar van het bedrijf en hij was vaak in het theater te vinden. Wij zijn dat stokje aan het overnemen. Ons bedrijf ziet het theater ook als een podium om te vertellen wie wij zijn.’’

Bijzondere projecten

Voor het jubileumjaar is in 2012 de REX Foundation opgezet. Het doel van deze stichting is om bijzondere projecten in en om de schouwburg te kunnen realiseren. Zo wordt bijvoorbeeld een deel van de jubileumvoorstelling ’Het meisje van Velsen’ er door gefinancierd. Ook de tien jubileumvoorstellingen die dit theaterseizoen worden gehouden, worden uit het potje van de stichting betaald. Een jaar na de REX Foundation konden ook ’gewone mensen’ die het theater een warm hart toedragen geld doneren door vriend te worden van de schouwburg. Al zo’n tweehonderd gasten hebben dat gedaan.

Het theater doet de laatste twee jaar aan een nieuwe vorm van sponsoring: ’barteren’. Het is zakelijk ruilen. Schavemaker: ,,Een bedrijf mag bijvoorbeeld een dag een ruimte in ons gebouw gebruiken en in ruil daarvoor krijgen wij advertentieruimte.’’

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.