Premium

Contrasten in Kunstfort Vijfhuizen

Contrasten in Kunstfort Vijfhuizen
Een bezoeker bekijkt werk van Eva-Fiore Kovacovsky.
© Foto United Photos/Rob van Wieringen

Het Kunstfort Vijfhuizen trapt het culturele seizoen af met een dubbeltentoonstelling van Catherine Biocca (1984) en Eva-Fiore Kovacovsky (1980).

Beide kunstenaars woonden en werkten enige tijd in Nederland. Er is een groot contrast tussen de werken van de twee. Waar Biocca een beeld schetst van een op hol geslagen bedrijfscultuur en consumptiemaatschappij, zoekt Kovacovsky het in het verstilde van de natuur.

Contrasten in Kunstfort Vijfhuizen
Ancient workers van Catherine Boccia
© Simon Trel Photography

De van oorsprong Italiaanse Biocca woont en werkt in Berlijn. Ze studeerde aan de kunstacademie in Düsseldorf en was in 2014 ’artist in residence’ aan de Rijksacademie in Amsterdam.

De donkere betonnen ruimten van het fort lenen zich bij uitstek voor de installatie ’Ancient Workers’ van Biocca, die met video, beelden, bewerkte reproducties van oude schilderijen en sieraden het beeld oproept van een kantoor waar tegen de klippen op wordt gewerkt. De stem van een denkbeeldige CEO roept zijn medewerkers op om vooral harder te werken.

Sieraden

De combinaties zijn vervreemdend en roepen daarmee een beeld van een dreigende toekomst op, waarin een zekere mate van galgenhumor nodig is om te overleven.

Er staat een doos sinaasappels met goedkope aardappelmesjes erin gestoken. Een reproductie van een van de beelden van het Paaseiland heeft papieren zakdoekjes in de neus en de kettingen die elders staan opgesteld lijken te praten. Uit de reproducties van schilderijen uit de Renaissance zijn ruimtes uitgespaard, waar video’s achter worden geprojecteerd die ook weer verwijzen naar het materialisme. Er klinkt gerinkel van muntgeld dat uit een gokkast lijkt te vallen. Al met al lijkt het een kleurrijke dystopie, die we zien door de ogen van iemand uit de toekomst die naar onze tijd kijkt.

De Zwitserse Kovacovsky lijkt het meer in de verstilling van de natuur te zoeken. De Genieloods is het decor voor haar expositie ’Sequoia Grove’ waarbij ze gebruik maakt van fotografische technieken, video, tekeningen en gipsafgietsels om de structuur van planten te laten zien. Ze grijpt daarbij terug op technieken uit de beginperiode van de fotografie en classificatiesystemen in de biologie die in de negentiende eeuw werden gebruikt.

Zaden

Op grote hangende doeken zijn sterk vergrote negatieven te zien van bladeren, vruchten en nerven. In eerste instantie doen de doeken denken aan grote batikafbeeldingen. Een tweede blik verraadt dat het om fotogrammen gaat, waarbij dat wat licht is in werkelijkheid op de doeken donker is en andersom. De natuur als negatief.

Kovacovsky laat voor haar werk ook de natuur zelf het werk doen. Een bijna hypnotiserende video waarop een grasspriet te zien is die bewogen door de wind een perfecte cirkel in het zand tekent is daar een voorbeeld van.

Er zijn ook tekeningen te zien, gemaakt met behulp van dunne grassprieten. Terwijl de gipsafgietsels waarin de nerven van het groot hoefblad te zien zijn, juist benadrukken dat een kwetsbaar blad ook kracht uit kan stralen.

De exposities ’Ancient Workers’ en ’Sequoia Grove’ zijn te zien in het Kunstfort Vijfhuizen, Fortwachter 1, Vijfhuizen. Het Kunstfort Vijfhuizen is open van dinsdag tot en met zondag, tussen 13 en 17 uur. Toegang is 4 euro.

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.