Alweer scheepsmast afgebroken bij bruine vloot

Alweer scheepsmast afgebroken bij bruine  vloot
Opstappers van de KNRM gaan aan boord bij de Alberdina.
Enkhuizen

De inkt van het woensdag gepresenteerde onderzoeksrapport naar de scheepsramp met afgebroken mast in Harlingen was nog niet droog of er knapte dinsdag al weer een mast. Dit keer de Alberdina. Toeval?

De Enkhuizer klipper Alberdina raakte een paar mijl ten zuiden van Stavoren in de problemen toen een stuk van de mast (circa vier meter ) afbrak. Dat bleef hangen in de tuigage, waardoor het grootzeil niet kon worden gestreken en het schip onbestuurbaar werd. Er waren twaalf passagiers aan boord, gelukkig raakte niemand gewond.

Weinig

Bregtje Willems van KNRM Enkhuizen dat het schip te hulp schoot en naar de haven sleepte spreekt over ’een incident’. ,,Dat er een mast afbreekt gebeurt echt heel weinig. Dit was een uitzondering. Er brak een stuk van circa vier meter af dat bleef hangen in de top. De chartervaart is maar een heel klein deel van de schepen waar we voor in actie komen.’’

Alweer scheepsmast afgebroken bij bruine  vloot
Overstappen van reddingboot naar klipper.

Schipper Leo Hamers van de Alberdina verwijst voor informatie over het ongeval naar Hendrik Boland van Holland Sail dat charters regelt voor 27 schepen. Boland (oud-wethouder in Enkhuizen en nu in Gooise Meren) heeft kennis van het keuren van schepen onder meer bij Register Holland.

De mast van de Alberdina blijkt in februari van dit jaar nog te zijn gekeurd. ,,Met een hijskraan en twee experts in een bakje’’, zegt Boland. Geheel volgens het boekje, want je mag de mast eens in de zoveel tijd staand keuren. Volgens Boland is er een keuringsregime van scheepsmasten van eens in de circa 2,5 jaar. ,,Eens in de zes jaar moet de mast van het schip af en elke 2,5 jaar mag je staand keuren.’’

Ingewikkeld

Het boekingskantoor gaat niet over de keuring van schepen. ,,Dat is de verantwoordelijkheid van de schipper zegt Boland.’’ Maar vanuit zijn expertise weet hij wel hoe het moet. ,,Het is heel ingewikkeld om een houten mast te keuren. De enige manier waarop je honderd procent zekerheid krijgt, is als je de mast doorzaagt en dat doe je natuurlijk niet.’’

Bij een keuring heb je een visuele inspectie en de mast wordt beklopt. ,,Hout dat zacht en mogelijk rot is, klinkt nu eenmaal anders dan hout dat hard is. Je kunt eventueel ook nog in het hout prikken.’’ De mastbreuk van de Alberdina vond plaats op een punt met ringen en beslag op de mast.

Volgens Paul van Ommen van de Vereniging voor Beroepschartervaart weet het leeuwendeel van de schippers ’heel goed waar ze mee bezig zijn’. ,,We hebben na het ongeluk in Harlingen leden opgeroepen om meer kennis over masten en onderhoud met elkaar te delen. Daarom hebben we afgelopen winter ook een mastonderhoud workshop gehouden.’’

Professionalisering

Dat gebeurde bij scheepstimmerbedrijf en mastenbouwer Ventis in Enkhuizen. Hans Peter Baars van dat bedrijf ziet - net als de onderzoeksraad - dat er een professionaliseringsslag in de bruine vloot moet worden gemaakt. ,,Negentig procent van de branche pakt dit wel serieus op en die wachten geen keuring af. Maar er valt nog veel te verbeteren aan boord.’’

Dat is ook een kwestie van geld. ,,In het buitenland kun je niet voor 4000 euro met twintig man een week varen. er wordt hier te weinig geld verdiend en daardoor wordt er ook minder in preventief onderhoud gestoken. De kennis voor onderhoud- en mastinspecties is aanwezig op de werven, maar dan moet je het wel doen.’’

Meer nieuws uit Nieuws

Keuze van de redactie