Veiligheid én inspectie laten te wensen over

Veiligheid én inspectie laten te wensen over
Politie doet onderzoek op de Amicitia.
© Archieffoto
Enkhuizen

De veiligheid aan boord van schepen van de bruine vloot laat behoorlijk te wensen over. Ook veiligheidsinspecties deugen niet of worden te laat uitgevoerd. Het toezicht rammelt.

Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het onderzoek ‘Mastbreuk Harlingen’ waarbij door een mastbreuk op de Amicitia drie mensen om het leven kwamen. Dit drama was reden om de bruine vloot, de keuringsinstanties en de overheid die toezicht houdt door te lichten.

Specialistische kennis voor het goed onderhouden en repareren van houten masten ontbreekt volgens de onderzoeksraad bij schippers en onderhoudsmedewerkers. ,,Er zijn in de bruinevlootsector geen specifieke opleidingseisen voor het onderhoud van historische schepen en vakkennis wordt niet geborgd.’’

Sectorbreed probleem

Het onderzoek toont volgens de raad aan dat de onderhoudstoestand van de Amicitia geen uitzonderlijke situatie betrof. ,,Het gebrek aan veiligheidskritische kennis en ter zake kundig onderhoud is een sectorbreed probleem.’’ Van een sector waarbinnen jaarlijks duizenden passagiers worden vervoerd, verwacht de Onderzoeksraad een minimaal kennisniveau om de veiligheid van passagiers te kunnen waarborgen. Maar de bruine vloot lijkt een blinde vlek in de certificering en het toezicht. Vanwege het historisch karakter worden vaak uitzonderingen gemaakt.

,,Overigens ontbreekt ook bij geaccrediteerde keuringsinstanties vaak specifieke kennis van historische schepen en veilig onderhoud’’, zo schrijft de raad. De OVV beveelt daarom schippers en de vereniging voor beroepschartervaart (BBZ) onder meer aan om normen voor de branche op te stellen.

Geen controle

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) houdt namens de overheid toezicht op keuringsinstanties en voert steekproefsgewijs controles uit op schepen. Dit gebeurt echter niet bij (historische) zeilschepen. De raad beveelt aan de Inspectie Leefomgeving en Transport, de minister van Infrastructuur en Milieu en de minister van Economische Zaken zich te beraden op het overheidstoezicht.

Meer nieuws uit Nieuws

Keuze van de redactie