Deelauto’s winnen terrein in stad en regio

Ingrid Smits uit Castricum verhuurt haar Panda regelmatig.

Ingrid Smits uit Castricum verhuurt haar Panda regelmatig.© foto Heleen Vink

Merlin Mulder

Het aantal deelauto’s in Nederland groeit. Niet alleen in grote steden wordt het steeds populairder een auto te huren of verhuren, ook in kleinere gemeenten zien meer particulieren de voordelen van de deelauto.

Heel Nederland telt nu zo’n 41.000 deelauto’s, die door ongeveer 400.000 mensen gebruikt worden. In een jaar tijd is het totale aantal deelauto’s met een kwart (10.000) toegenomen. De meeste deelauto’s worden overigens door particulieren gehuurd en aangeboden.

Dat blijkt uit cijfers van het kennisplatform CROW, dat cijfers verzamelde van verschillende aanbieders zoals SnappCar, Greenwheels en MyWheels. Vooral in steden waar al deelauto’s worden ingezet, is de groei toegenomen, aldus Marco van Burgsteden van CROW. ,,Dat is het versterkende effect. Het begon met een paar enthousiastelingen die hun auto deelden, dat sloeg aan en zo spreidt het zich uit. Het werkt ook steeds beter: want iemand die bijvoorbeeld in Alkmaar een auto zoekt, heeft nu veel vaker kans om een auto te vinden. Het positieve effect zorgt er weer voor dat nog meer personen een deelauto willen gebruiken. We onderzoeken al tien jaar het fenomeen auto’s delen en zien elk jaar een groei.’’

Autodelers hebben eigen parkeerplekken

Autodelers hebben eigen parkeerplekken© foto autodelen.nl

Systeem

Autodelen is simpel gezegd een systeem dat iemand met een rijbewijs in staat stelt om lokaal beschikbare auto’s te huren op elke gewenst moment en voor elke tijdsduur. Het grote verschil met huren via een verhuurbedrijf is dat een auto ook voor een korter moment gehuurd kan worden en dat het meestal met de eigenaar geregeld wordt. Het is iets anders dan carpoolen, omdat degene die de auto huurt daar zelf in rijdt. Op dit moment zijn er 39 aanbieders in Nederland, zoals Greenwheels, CareCar, MyWheels, SnappCar en Connectcar. Inmiddels is op veel verschillende manieren gebruik te maken van een deelauto. Zo kan je via een app van een particulier een auto huren, maar bij andere initiatieven kun je een auto ergens in een plaats lenen en die weer op een andere plek achterlaten voor een nieuwe gebruiker. Vrijwel alle merken en uitvoeringen zijn te vinden in het aanbod. Van een oldtimer voor een bijzonder dagje weg, tot een bestelbus voor een verhuizing.

Noord-Holland aan top

In heel Nederland stijgt het aantal deelauto’s dus, maar in Noord-Holland groeit het aantal het hardst. De provincie telt nu zo’n 11.400 deelauto’s. Een jaar geleden waren dat er nog . Dan hebben we het over de auto’s voor alle vormen van autodelen bij elkaar opgeteld. Nog een jaar eerder waren het er 6700.

In Amsterdam staan de meeste deelauto’s van Nederland (ruim 7000). Haarlemmers raken snel enthousiaster. Haarlem telt volgens CROW nu 525 deelauto’s per 100.000 inwoners. Dat zijn er 840 in totaal, 240 meer dan in 2017. De stad staat in dat rijtje achter Amsterdam en Utrecht op nummer drie bij de steden met gemiddeld de meeste deelauto’s. Gerekend in absolute aantallen verdelen Utrecht, Amsterdam en Den Haag het podium.

Andere steden volgen op achterstand. Uit onderzoek bij verschillende platformen blijkt dat gemeente Zaanstad ruim 300 deelauto’s telt, Alkmaar bijna 200 en Hoorn ruim honderd. Ook in Zuid-Holland is sprake van groei. Daar worden 9715 auto’s gedeeld, vorig jaar waren dat er 7140. Leiden telt nu bijna 500 deelauto’s.

Volgens CROW krijgen ook kleinere gemeenten er meer deelauto’s bij. De precieze aantallen per gemeente mag CROW niet bekendmaken van verschillende partijen ’wegens commerciële belangen’. Maar groei is ook daar wel degelijk te zien, zegt Van Burgsteden. ,,In bijna elke gemeente is nu een vorm van autodelen te vinden.’’ Die groei is wel opvallend, omdat sceptici tot voor kort dachten dat het delen van auto’s echt iets voor de stedelingen uit de Randstad is.

Aron Vaas van MyWheels, een van de platformen waar particulieren auto’s kunnen huren en verhuren, merkt de groei in de regio ook. ,,Mensen in kleinere plaatsen lijken ons ook steeds vaker te ontdekken. Ze horen via via over de voordelen en willen het zelf ook eens proberen.’’ Vaas denkt dat dat komt doordat het voor particulieren steeds makkelijker gemaakt wordt mee te doen. ,,Wij hebben onze app zo ingericht dat je heel gemakkelijk kunt aangeven wanneer je je auto beschikbaar stelt en wanneer niet. Ook regelen wij de verzekering. Dus verhuur je je auto en er gebeurt iets, dan wordt dat gewoon geregeld. Voor veel deelnemers is dat geruststellend.’’

Bekender

Dat het autodelen groeit, heeft verschillende oorzaken. Het wordt steeds makkelijker om een auto te huren of verhuren. Aanbieders maken ook steeds meer reclame, waardoor het systeem bekender wordt. MyWheels werkt bijvoorbeeld met een systeem waarbij een digitaal slot in de auto gezet kan worden, dat via de app is te openen. Zo hoeft de autobezitter zelf niet eens met de huurder af te spreken voor de sleuteloverdracht. Huurders worden ook goed gecontroleerd. Dat betreft onder meer de controle op echtheid van het rijbewijs. Ook mag in auto’s niet gerookt worden. Huurders en verhuurders kunnen elkaar onderling beoordelen, wat vertrouwen kan kweken door het delen van goede ervaringen.

Veel autobezitters delen hun auto om zo het milieu te sparen. En zij delen die auto dan met mensen die juist vanwege het milieu en de vervuiling geen eigen auto willen maar zo’n voertuig af en toe wel nodig hebben. Geld speelt bij de deelnemers ook een grote rol. Wie niet vaak een auto nodig heeft, is soms goedkoper uit met huren. En wie de eigen auto niet altijd gebruikt, kan door verhuur de kosten verlagen.

Meer nieuws uit Achtergrond

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.