Bewoners zijn vrachtwagens in de Haarlemse binnenstad beu

Bewoners zijn vrachtwagens in de Haarlemse binnenstad beu
Vrachtwagen in de smalle Keizerstraat
© United Photos/Toussaint Kluiters
Haarlem

Bewoners van de Haarlemse binnenstad zetten zich in voor een vrachtwagenverbod in de woonstraten van het centrum. Sommige ondernemers zijn bang voor deze toekomstige maatregel. Groentehandelaar Mohamed Mabrouk: ,,Het is een belachelijk idee.’’

De wijkraden die deze bewoners vertegenwoordigen, zijn geïrriteerd door het uitstellen van de gemeente.

Vier wijkraden uit het centrum hebben een brief verstuurd naar het college van B en W waarin ze verzoeken het vrachtwagenverbod zo snel mogelijk in te stellen.

Uitstel

„Het vrachtwagenvrij maken van het centrum is al sinds 2003 aan de gang, maar wordt steeds uitgesteld”, zegt Dick Smit, voorzitter van wijkraad Vijfhoek. In 2003 gaven burgemeester en wethouders volgens Smit al aan dat vrachtverkeer moet worden geweerd in woonstraten. ,,Maar hier is nog weinig mee gedaan.’’

De straten in het centrum zijn vaak niet breder dan drieënhalve meter. De bewoners maken een onderscheid tussen woonstraten en winkelstraten. Vooral de woonstraten moeten een vrachtwagenverbod krijgen. Volgens Smit past in de meeste straten al amper een gewone auto.

Lang niet alle ondernemers zitten te wachten op een verbod op vrachtwagens. Mohamed Mabrouk, mede-eigenaar van Mabrouk Delicatessen op de Botermarkt, is tegen. Hij krijgt de hele dag door voorraden binnen vanuit vrachtwagens.

„Het is belachelijk en ik denk dat weinig ondernemers hiermee akkoord gaan”, zegt hij. „Met een vrachtwagenverbod moeten wij alternatieven bedenken, waardoor de transportkosten zullen oplopen.’’

Vooruit denken

Melgers, de drankwinkel in de Barrevoetestraat, maakt zich niet druk over de kwestie. Melgers laat goederen door vrachtwagens leveren bij de groothandel in de Waarderpolder.

Vervolgens gaat de lading over in kleinere bestelbussen die naar het centrum rijden om de winkel te bevoorraden. „Er zijn ook plannen om te beginnen met elektrisch rijden”, aldus Rob Melger, de eigenaar van de drankengroothandel.

Wijkraadvoorzitter Smit snapt dat winkels nog steeds goed bevoorraad moeten kunnen worden, maar vindt dat dat niet met grote vrachtwagens hoeft. ,,Meer winkels zouden, net als Melgers, de bevoorrading met kleine vrachtwagens moeten regelen.’’

Ongeluk

Op de Pijlslaan, Schouwtjeslaan en Emmabrug was begin dit jaar een proef met een vrachtwagenverbod.

Smit: „Die wegen zijn breed en geasfalteerd en zijn dus beter toegankelijk dan de kleine woonstraatjes in bijvoorbeeld de Vijfhoek. Dat er daar wel mogelijk een vrachtwagenverbod komt, zit mij dwars. Nu heeft daar een dodelijk ongeval plaatsgevonden, dus dat snap ik. Maar moet er dan eerst iets gebeuren voordat er maatregelen worden getroffen?”

Autoluwe binnenstad

De plannen van de gemeente voor een autoluwe binnenstad staan los van het vrachtwagenverbod dat de projectgroep wil. Smit vindt autoluw een mooi streven, maar wil vooral op korte termijn iets zien gebeuren.

De brief van de wijkraden is dinsdag verstuurd. Het college van B en W beraadt zich nog op een antwoord.

Meer nieuws uit Haarlem