Erfgoed uit 1912, gered van de sloop in Overveen

Erfgoed uit 1912, gered van de sloop in Overveen
Willem Schermerhorn met op de achtergrond een deel van het antieke interieur uit villa La Fonda uit Overveen.
© Foto United Photos/Toussaint Kluiters
Haarlem

Laatst kreeg Willem Schermerhorn iemand van de erfgoedinspectie aan de lijn. ,,Hij wilde weten of ik wel te goeder trouw bezig was. Alsof we niet hemel en aarde hebben bewogen om dit een mooie plek te bezorgen.’’

’Dit’ is een historisch interieur uit 1912, ontworpen door de in zijn tijd zeer bekende ontwerper Jac. van den Bosch (1868 - 1948). Een man die intensief heeft samengewerkt met de architect Berlage.

,,Dus niet de eerste de beste’’, vertelt de eigenaar van het bedrijf Schermerhorn Antieke Schouwen in Haarlem.

Het interieur staat in zijn werkplaats en is te koop. ,,Klanten vinden het prachtig, maar het moet maar net passen in je huis.’’

Het geheel staat uitgestald tegen een muur en omvat mahoniehouten wanden met snijwerk, een groenmarmeren schoorsteenmantel, een messing open haard, een palissanderhouten panelendeur, een vierdeurshoekkast, twee raamkozijnen met verwarmingsbetimmering waarop groenmarmeren platen, twee deurkozijnen en een zolderbetimmering.

In de lambrisering zitten grote panelen met een art-decobekleding van textiel, ontworpen door Theo Nieuwenhuis, ook geen onbekende. Het geheel is versierd met gestoken rozetten en cannelures.

Schermerhorn: ,,Veel musea hebben werk van Van den Bosch in hun collectie, maar niemand heeft een van zijn interieurs. Toch wil geen enkel museum het hebben.’’

Scriptie

Hoe het interieur in de werkplaats van Schermerhorn terecht is gekomen is een verhaal apart. ,,Eind jaren negentig kwam bij mij Judith Bohan in dienst. Zij was net afgestudeerd in kunstgeschiedenis en had een scriptie gemaakt over villa’s in Kennemerland uit de periode 1900-1920.

Op een gegeven moment werd ik gebeld door iemand die een villa in Overveen had gekocht, La Fonda aan de Ruysdaelweg. De nieuwe eigenaren wilden het antieke interieur eruit hebben. Of ik belangstelling had. Judith hoorde het adres en werd meteen enthousiast.

Ze vertelde dat ze in het kader van haar scriptie die villa had bezocht. Er woonde toen een nogal argwanende, oudere dame die Judith aanvankelijk niet wilde ontvangen. Uiteindelijk ging de deur toch open en trof zij een soort schatkamer aan met veel origineel antiek interieur van Jac. van den Bosch.

Inmiddels was de villa verkocht en de nieuwe eigenaren wilden alles eruit slopen. Wij dachten: dat kan niet. Maar het pand is geen monument, dus het mag. Ik heb toen voorgesteld het interieur eruit te halen en te verkopen. De helft van de opbrengst zou naar de villa-eigenaren gaan.’’

Museum

Schermerhorn stalde het geheel zolang in zijn werkplaats. ,,Ik dacht: we brengen het onder bij een museum, er is vast belangstelling voor.’’

Maar dat viel tegen. ,,Er was net een drama geweest met een interieur van De Bazel dat uit het Rembrandthuis in Amsterdam was gehaald. Geen museum wilde het hebben, maar werk van De Bazel gooi je niet zomaar weg. Uiteindelijk is het terecht gekomen bij het museum in Assen waar het nu ligt weg te rotten in een schuur. Je begrijpt dat niemand zat te wachten op nog zo’n debacle.’’

Schermerhorn vestigde zijn hoop op een particuliere koper, maar ook die bleek lastig te vinden. ,,Er is de afgelopen jaren wel belangstelling voor geweest, maar het probleem is de hoogte van het geheel. Als je de raamkozijnen erbij neemt is het zo’n 3 meter 20. Dat moet maar kunnen. Het mooiste is als het terecht komt in een villa uit die tijd.’’

Het geheel staat nu op de site 1stdibs voor een slordige 80.000 euro. Een website met exclusieve zaken voor mensen met een flinke portemonnee. ,,We verkopen regelmatig antieke stukken via deze site. Het interieur van Van den Bosch is ons meest bekeken stuk.’’

Bekeken, maar niet verkocht. Schermerhorn denkt dat dit ook komt omdat de stijl - afgeleid van de Amsterdamse School - niet echt in trek is bij een breed publiek.

Moeilijk te verkopen dus, maar toch is Schermerhorn gehecht aan het interieur. ,,Het is geen probleem als we geen koper vinden. Mijn zoon Maarten met wie ik samen de zaak run wil het eigenlijk niet eens meer kwijt.’’

Meer nieuws uit Haarlem

Keuze van de redactie