Premium

’Fantastisch om de eerste sluisdeur nu in het echt te zien’

’Fantastisch om de eerste sluisdeur nu in het echt te zien’
© Michel van Bergen
IJmuiden

,,Ik heb die dingen tijdens hun reis vanuit Zuid-Korea drie maanden gevolgd via internet. Fantastisch om de eerste sluisdeur nu in het echt te zien.’’ Harry Struijk is een van de vele belangstellenden die zondag naar het sluizencomplex in IJmuiden is gekomen voor de aankomst van de eerste sluisdeur van de grootste zeesluis van de wereld.

Centimeter voor centimeter komt de sluisdeur van 72 meter lang, 24 meter breed, en elf meter hoog en een kleine 3000 ton in het zicht van haar toekomstige bestemming.

Bekijk hier een videoverslag en fotoalbum van de aankomst van de sluisdeur.

Het heeft op de dijk waar belangstellenden het schouwspel volgen wel iets weg van de aankomst van het stoomschip van sinterklaas. ,,Zie ginds komt de sluisdeur’’, roept een grapjas.

Struijk: ,,Het blijft toch jammer qua werkgelegenheid dat de deuren in Zuid-Korea zijn gebouwd. Maar het zal wel goedkoper zijn. Als oud-scheepvaartman ben ik zeer geïnteresseerd in alles wat met de sluis te maken heeft. Ik ben ook al in Rotterdam wezen kijken toen de deuren daar aan kwamen begin december.’’

44 dagen zijn de deuren onderweg geweest. Via Kaap de Goede Hoop op een enorm transportschip. Met een tussenstop in Rotterdam waar de deuren rechtop zijn gezet.

’Fantastisch om de eerste sluisdeur nu in het echt te zien’
© Michel van Bergen

Al drijvend en voortgesleept door de sleepboten Telstar en Triton van sleepbedrijf Iskes vertrok de eerste deur zaterdag uit Rotterdam om na tachtig kilometer op zee zondagmiddag aan te komen.

Dat vervoer had al vanaf 3 januari gekund maar het vervoer van de drijvende sluisdeur is alleen mogelijk bij ideale weersomstandigheden en die zijn deze wintermaanden zeldzaam.

De deur kwam zaterdagnacht al aan bij IJmuiden maar er was hoog water nodig om hem over de sluisdrempel heen te krijgen.

Met de nieuwe sluis hoeft dat straks niet meer want dan kan er getijdeonafhankelijk worden geschut in het bouwwerk dat 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep wordt.

De eerste sluisdeur gaat na het schutten nog niet naar zijn plek maar wordt in het Amsterdamse havengebied afgebouwd en keert in de loop van de week terug bij de nieuwe sluis in aanbouw.

Op het dak van het informatiepunt van de nieuwe zeesluis verzamelen de bouwers van OpenIJ (VolkerWessels) en ambtenaren van Rijkswaterstaat. Trots overheerst. Een mooie piketpaal die hard nodig was want de afgelopen tijd zat er meer tegen dan mee bij de bouw van de zeesluis.

De sluis zou eigenlijk eind 2019 klaar moeten zijn maar dat wordt nu door een rekenfout naar verwachting begin 2022. En het project is fors duurder dan gepland. De bouwers zijn minstens 140 miljoen duurder uit en het Rijk mogelijk 64 miljoen euro.

John van Dongen, projectdirecteur van OpenIJ tuurt in de verte naar de sluisdeur in aantocht. ,,Dit is een speciaal moment, een mijlpaal.’’

Over de vertraging zegt hij droogjes: ,,Alles wat langer duurt wordt duurder.’’

Maar vandaag overheerst de blijdschap. Ook bij opdrachtgever Rijkswaterstaat. Omgevingsmanager Jan Rienstra: ,,Een hele bijzonder dag.’’, zegt hij terwijl hij de aankomst volgt van het gevaarte dat de omvang heeft van een fors flatgebouw.

Als de sluisdeur vlak voor de Noordersluis ligt, klinkt een harde scheepshoorn. De boodschap is duidelijk: welkom in IJmuiden.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.