Premium

Tranen bij horen MediaMarkt

Tranen bij horen MediaMarkt
© Foto 123rf/Joep Poulssen

„Als je zag hoe blij Finn was, dan ben ik trots op jullie, dat je dit voor elkaar heb gemaakt.”

Blije mail van Carla Kool, de oma van de elfjarige Finn die in de clinch lag met MediaMarkt. Een jaar lang had hij gespaard om voor 329 euro zijn eerste eigen laptop te kunnen kopen. Maar nog geen maand later begaf de laptop het al. Ontluisterend was de reactie die hij kreeg: de laptop had vochtschade - een meegestuurd fotootje moest dat bewijzen. Reparatie viel buiten de garantie en zou 288 euro gaan kosten. Geld dat Finn niet heeft.

Ongerepareerd kwam hij terug. „De tranen springen Finn in de ogen als hij het woord MediaMarkt hoort”, schreef oma ons. Ze beklemtoonde dat Finn superzuinig op z’n laptop was. „Er is echt geen water of andere vloeistof overheen gegaan, maar het is hun woord tegen het onze.”

Wij houden MediaMarkt voor dat Finns laptop ruim binnen het half jaar wettelijke garantie is stukgegaan en dat het bedrijf moet aantonen dat Finn er niet goed mee is omgegaan, anders gaat de wetgever er vanuit dat het mankement bij de koop al aanwezig was. Door de feestdagen kost beantwoording wat veel tijd, maar gelukkig komt er na intern onderzoek goed nieuws voor Finn. Hij mag uit coulance z’n laptop inleveren en krijgt zijn 329 euro terug. Vandaar die blijdschap. We hebben er een jonge fan bij.

De woordvoerder van MediaMarkt is trouwens maar druk met ons, want we hebben nog een hulpverzoekje. Van mevrouw Verzeilberg.

Aansluithulp

Zij koopt voor haar opa en oma een televisie die voor 69 euro door een monteur van MediaMarkt in het verzorgingscentrum wordt aangesloten. Alleen weet hij met de coax-aansluiting niet goed raad.

Hij belt een collega voor hulp en meent dat er een kastje of een smartcard gekocht moet worden. Met slechts een paar zenders laat hij het echtpaar achter. Een familielid heeft er meer sjoege van en slaagt erin om met de juiste Ziggo-code die hij van internet haalt alle zenders in HD binnen te halen. Mevrouw Verzeilberg vraagt de aansluitkosten terug, maar krijgt die niet, omdat MediaMarkt meent dat de installatie goed gegaan is. Niet dus, onderstrepen wij nog eens. Na enige zelfreflectie moet men vaststellen dat de verkoper toch niet goed op de hoogte was van de aansluitprocedure. Dat gaan ze met de logistieke partners (de bezorgers van de tv’s) bespreken. Mevrouw Verzeilberg krijgt die 69 euro terug.

Reageren of zelf hulp nodig van de ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.