Rapport over marktvraag: Miljoen vluchten Schiphol in 2050

© foto schiphol

Frans van den Berg
Schiphol

Wanneer de markt de vrije hand krijgt, zal het aantal vluchten op Schiphol verdubbelen naar ruim één miljoen in 2050. Dat blijkt uit een rapport dat in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is opgesteld.

Mocht Schiphol helemaal geen extra vluchten krijgen, dan zal het aantal passagiers nog wel toenemen, maar zal het marktaandeel van KLM verminderen.

Dat blijkt uit een rapport dat in opdracht het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is opgesteld. Het onderzoek vormt samen met andere rapporten een van de bouwstenen van de Luchtvaartnota die dit najaar klaar moet zijn. Die nota geeft een doorzicht naar 2050.

Groei

Schiphol verwerkte vorig jaar met bijna 500.000 starts en landingen ruim 71 miljoen passagiers. Het is bekend dat de vraag naar vliegreizen groeit. Zonder restricties zou dat bij een scenario van weinig economische groei leiden tot 596.000 vliegbewegingen in 2030 en 89 miljoen passagiers. In 2050 is dat opgelopen tot 732.000 vluchten en 121 miljoen passagiers.

Bij grote economische groei zou dat in 2030 leiden tot 782.000 vluchten voor 119 miljoen passagiers. In 2050 zou Schiphol dan zelfs zitten op dik een miljoen vluchten en 181 miljoen passagiers. Niet alleen zouden de terminals op Schiphol dan uit hun voegen barsten, ook praktisch is het onhaalbaar. Het banenstelsel kan niet meer dan 731.000 vluchten aan.

In die doorkijkjes is alleen gekeken naar de marktvraag, niet naar belemmeringen als geluidsoverlast, vliegveiligheid, het banenstelsel en het klimaat. De verwachting is dat bij minder vluchten Nederlandse passagiers eerder zullen uitwijken naar alternatief vervoer zoals de trein, auto of een buitenlandse luchthaven. Transferpassagiers zullen eerder een overstap op een ander vliegveld maken.

KLM

De onderzoekers hebben ook gekeken wat het effect is wanneer er tot 2050 geen extra vluchten bijkomen, dat 500.000 de grens blijft. Met grotere toestellen kan het aantal passagiers nog altijd groeien van 71 naar 83 miljoen in 2050. Opvallend is echter dat er een verschuiving gaat optreden. Het aantal transferpassagiers zal fors dalen, terwijl het aantal passagiers dat Schiphol als begin- of eindpunt heeft, stijgt. Die verschuiving heeft vooral gevolgen voor KLM en partners, omdat die grotendeels drijven op overstappers. Het marktaandeel van KLM en partners zal in dat geval dalen van 57 naar 30 procent.

'Geen Schipholoverleg met mes op tafel'

a1e18736-404d-11e9-b6f7-af0d9d417e98.pdf

Meer nieuws uit Haarlem

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.