Premium

Britse vis wordt straks mogelijk gekeurd in IJmuiden: kandidaat als Buitengrens Inspectie Post

Britse vis wordt straks mogelijk gekeurd in IJmuiden: kandidaat als Buitengrens Inspectie Post
IJmuiden

De haven van IJmuiden is kandidaat voor de vestiging van een controlepunt van vangsten van Britse schepen in geval van een harde Brexit.

’Britse’ vis mag na 30 maart – voor het geval het Verenigd Koninkrijk de EU heeft verlaten – alleen via een zogeheten Buitengrens Inspectie Post (BIP) de Europese Unie binnenkomen. Medewerkers van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaan daar binnengekomen ladingen controleren.

IJmuiden is één van de zeven Nederlandse visserijhavens die graag een zogeheten BIP-status zouden krijgen voor visserijproducten.

De andere havens zijn die van Den Helder, Scheveningen, Stellendam, Vlissingen, Harlingen en Lauwersoog. De havens hebben zich moeten aanmelden bij de NVWA voor het krijgen van een BIP.

,,De havens van Eemshaven, Harlingen, Ijmuiden en Scheveningen hebben een regelmatige aanvoer van kotters die onder Britse vlag varen”, zegt Nathanaël Middelkoop die namens visserij-organisatie Visned het overleg hierover voert met de NVWA en het overkoepelende ministerie van LNV (Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit).

Volgens de Europese regelgeving mogen partijen levende dieren ‘of dierlijke producten’ uitsluitend via een door de Europese Commissie erkende BIP de Europese Unie binnenkomen.

De Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk onderhandelen momenteel over de voorwaarden voor de Brexit. Wordt het een harde Brexit, dus zonder overeenkomst, dan bestaat de kans dat al vanaf 30 maart grensontroles en importtarieven gaan gelden.

Een Brexit zou grote gevolgen hebben voor de IJmuidense visserij. Veel van de in IJmuiden aangevoerde verse en diepgevroren vis wordt in Britse – nu nog Europese – watere gevangen.

De visserij op makreel, horsmakreel en haring is voor de helft afhankelijk van Engelse wateren. Valt de toegang tot die wateren weg, dan zullen belangrijke vangstgebieden voor de Nederlandse visserij wegvallen.

Voor de Felison-terminal in IJmuiden, aankomst- en vertrekpunt van de DFDS-boten naar het Engelse Newcastle, wordt de Brexit sowieso een uitdaging.

De douaneverplichtingen (import- en exportdocumentatie) nemen toe en er wordt meer gecontroleerd, zowel fysiek als administratief. Vraag is alleen of de Douane (goederen) en Marechaussee (personen) beschikken over voldoende gekwalificeerd personeel.

,,Belemmeringen voor een vlotte afhandeling van de DFDS-lijndienst IJmuiden-Newcastle moeten worden vermeden”, stelt directeur Florian Vreeburg van de IJmuidense scheepsagent KVSA en tevens verantwoordelijk voor de afhandeling van de dagelijkse overtochten.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.