Premium

Europese ondernemingsraad Tata Steel: ’Fusie gaat zo veel meer banen kosten dan afgesproken’

Europese ondernemingsraad Tata Steel: ’Fusie gaat zo veel meer banen kosten dan afgesproken’
IJmuiden

Onder het personeel van Tata Steel Europe is nieuwe weerstand tegen de fusie met ThyssenKrupp ontstaan. De extra desinvesteringen die Brussel van de combinatie eist, treffen vooral het bedrijf waar het voormalige Hoogovens deel van uitmaakt.

De Europese ondernemingsraad (EOR) van Tata Steel Europe dreigt daarom de steun aan de fusie in te trekken. Ook heeft de Indiase top van Tata zich nog niet verzekerd van de steun van de directie van Tata Steel Nederland. Die steun is nodig als Tata onderdelen in ons land wil afstoten.

Lees ook: Nieuwe weerstand tegen staalfusie Tata Steel met ThyssenKrupp

Om te voorkomen dat Tata en ThyssenKrupp een te dominante positie zouden krijgen op de markt voor gegalvaniseerd staal voor de auto-industrie en verpakkingen, moesten de fusiepartners van Brusselse mededingingsautoriteiten met voorstellen komen om dit probleem op te lossen.

Als tegemoetkoming hebben ThyssenKrupp en Tata de mededingingsautoriteiten onder meer voorgesteld om Tatafabrieken in Wallonië en Wales af te stoten.

Volgens EOR-voorzitter Frits van Wieringen is daar ruim een miljoen ton staal mee gemoeid. ThyssenKrupp zou 300.000 ton staal inleveren via het sluiten van een galvaniseringsfabriek in Spanje. „Dat staat in geen verhouding tot de offers die van ons worden gevraagd”, oordeelt Van Wieringen.

De EOR noemt de gang van zaken ’onacceptabel’ omdat bij de presentatie van de fusieplannen was gemeld dat aan beide kanten ongeveer tweeduizend banen zouden verdwijnen.

„Als echter de voorgestelde remedies worden geaccepteerd en doorgevoerd, dan leidt dit tot het verlies van veel meer banen aan de kant van Tata Steel Europe, zonder dat er een teken is dat er ook een corresponderend aantal banen verdwijnt aan de andere zijde”, claimt de EOR.

IJmuiden

Behalve banen bij de fabrieken in België en Wales verdwijnen er volgens Van Wieringen ook zo’n vierhonderd functies in IJmuiden, omdat die zouden dubbelen met banen bij ThyssenKrupp: „En we horen niets over banen die in Duisburg verdwijnen.”

De ondernemingsraad eist nu een gesprek met de top van Tata Steel Europe om de voorstellen toegelicht te krijgen. Door de aanpassingen, dreigt de fusie volgens de werknemersvertegenwoordigers ’een heel ander project te worden’. Zij willen daarom met hun experts de gevolgen nog eens goed bestuderen voor de rol van hun bedrijven in de toeleveringsketen.

Tata Steel Europe, dat eigenaar is van de hoogovens in IJmuiden en het Britse Port Talbot, probeert zijn Europese activiteiten al twee jaar lang te fuseren met Steel Europe, de af te splitsen staaldochter van het Duitse conglomeraat ThyssenKrupp.

Meer nieuws uit IJmond

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.