Daan Schuurmans als Plesman en Fedja van Huêt als Fokker in dure tv-dramaserie

Daan Schuurmans (l) en Fedja van Huêt

Daan Schuurmans (l) en Fedja van Huêt© Foto’s Bowie Verschuuren bewerking hdc

Frans van den Berg
Amsterdam

Het wordt met een budget van acht miljoen euro een van de duurste Nederlandse televisieseries: de achtdelige dramaserie over KLM-grondlegger Albert Plesman en vliegtuigbouwer Anthony Fokker.

Daan Schuurmans neemt de rol van Plesman op zich en Fedja van Huêt die van Anthony Fokker, zo maakt Avrotros bekend. In juni beginnen in Hongarije de opnames voor deze avontuurlijke dramaserie ’Vliegende Hollanders’.

In dat land werden de afgelopen jaren ook grote delen van de films Publieke Werken en Kenau opgenomen.

„De rest van de serie nemen we op in Nederland. Daarvoor zijn we nu op zoek naar goede locaties en dat valt nog niet mee. Probeer maar eens een weiland met een wijds uitzicht te vinden dat kan doorgaan voor de beginperiode van Schiphol in 1920”, benadrukt woordvoerster Lisette van Dalen van producent Topkapi Films. „Uiteraard gebruiken we historische vliegtuigen en laten we er een op ware grootte nabouwen. Die hoeft niet te vliegen. Daarvoor gebruiken we computertechnieken.”

Ruzie

De dramaserie speelt zich af tijdens de begindagen van de commerciële luchtvaart in Nederland. De vliegtuigbouwer Anthony Fokker en de eerste KLM-directeur Albert Plesman waren als luchtvaartpioniers onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Hun karakters verschilden als dag en nacht: ze hadden regelmatig knallende ruzies over de prijs die Fokker voor zijn vliegtuigen vroeg.

In de jaren dertig leidde de komst van de Amerikaanse DC 2 weer tot een grote ruzie. Plesman vond de DC 2 een beter toestel. Dat kwam doordat Douglas twintig keer zoveel uitgaf aan onderzoek en ontwikkeling als Fokker, die nog steeds met hout en linnen bouwde.

Toen Anthony Fokker achter de KLM-plannen kwam, kocht hij snel de licentierechten voor de verkoop van de DC 2 in Europa en verhoogde de prijs. Plesman kon geen kant op en moest de hogere prijs aan Fokker betalen.

Toch slaagden ze er samen in om Nederland tussen 1919 en 1939 tot een belangrijke speler te maken op het wereldtoneel van de luchtvaart. „Wat de internetrevolutie heden ten dage betekent voor de mensheid, betekende de opkomst van de luchtvaart destijds”, maakt de woordvoerster de vergelijking.

Fokker overleed in 1939 en daarna maakte de Tweede Wereldoorlog (tijdelijk) een einde aan de groei van Schiphol en de KLM. Plesman overleed op 31 december 1953 en had de KLM toen al weer legendarisch en groot gemaakt, zo schrijft Ron Wunderink in zijn recente boek ’Met KLM de wereld rond’. Wunderink adviseerde de makers van de dramaserie.

Duur

Het initiatief voor de serie kwam van Jeroen Plesman, de achterkleinzoon van Albert Plesman. Al in 2013 begon hij met de research voor een dramaserie over zijn overgrootvader en Fokker. Topkapi Film en de Avrotros besloten al in 2015 de serie te maken, zodat die ruim op tijd klaar zou zijn voor het eeuwfeest van KLM dit najaar. Dat is niet gehaald.

Nu wordt gemikt op uitzending in het najaar van 2020. „De ambities zijn groot en dan duurt het soms langer. Alleen al de financiering is een grote klus. Met acht miljoen euro is dit een van de grootste televisieseries ooit”, benadrukt de woordvoerster. Normaal kost in Nederland een serie tussen de twee en 4,5 ton per aflevering. Nu dus een miljoen per aflevering.

Schuurmans

Behalve het geld en locaties, was het even zoeken naar de hoofdrolspelers. Schuurmans en Van Huêt hebben al aan tientallen films en televisieseries meegewerkt. Soms ook in dezelfde film zoals Soof, maar ze hebben nog nooit samen op dezelfde set gestaan. Nu worden ze elkaars tegenspelers.

Regisseur Joram Lürsen geeft toe dat Daan Schuurmans vooral bekend is van wat frivolere rollen. „Plesman is juist wat driftig, gefrustreerd en wij denken dat Daan dat heel goed kan, ondanks dat men dat nog niet vaak van hem gezien heeft. Het is een uitdaging om hem eens wat anders te laten doen dan we van hem gewend zijn.”

Lürsen wilde ook dat Fokker en Plesman een duidelijk verschil hadden in uiterlijk. Plesman was in het echt ook groter en had wat lichter haar. Daarnaast zal er een jongere versie van Fokker en Plesman te zien zijn in de serie. Die rollen zijn nog niet bekend gemaakt.

Meer nieuws uit Cultuur

Ombudsteam

Ons Ombudsteam springt in de bres voor de consument.