Geadresseerde reclamepost valt slecht

Geadresseerde reclamepost valt slecht

Consumenten ergeren zich groen en geel aan geadresseerde reclamepost, die meestal ongeopend bij het oud papier belandt. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond, die bedrijven oproept een klant- en milieuvriendelijker alternatief te zoeken.

De Consumentenbond vroeg ruim 12.000 consumenten naar hun ervaringen met geadresseerde reclamepost. De Nationale Postcode Loterij verstuurt verreweg de meeste reclame. Maar liefst 79 procent van de ondervraagden kreeg in het afgelopen half jaar post van dit bedrijf. Goede doelen (77,2 procent) bezetten de tweede plaats.

Consumenten storen zich onder andere aan de zinloosheid en het milieuonvriendelijke aspect van de post. Verder zorgt het omzeilen van de NEE-NEE-stickers en NEE-JA-stickers door ’Aan de bewoners van’ op de envelop te zetten voor veel irritatie.

Uit de enquête blijkt verder dat consumenten zich flink ergeren aan bedrijven die steeds meer willen. Loterijen blijven maar proberen consumenten over te halen (meer) loten te kopen. 91 procent van de respondenten zegt hier absoluut niet op te zitten wachten. Bijna 85 procent zegt het vervelend te vinden dat goede doelen steeds meer of gullere giften proberen los te peuteren.

Niet van deze tijd

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond, vindt het tijd voor een andere koers: ,,De resultaten van het onderzoek liegen er niet om. Consumenten zijn niet gediend van die enorme stroom aan geadresseerde reclamepost. Dat signaal kunnen en mogen bedrijven niet negeren. Dus stop met het omzeilen van de stickers op de brievenbus en zoek een klant- en milieuvriendelijker alternatief”.

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de ombudsman? Mail ons!

Meer nieuws uit Ombudsman

Keuze van de redactie