Premium

Ring van Siebel is te zacht

Ring van Siebel is te zacht
© Illustratie 123RF

Voor haar 21ste verjaardag krijgt Josephine Warnaars van haar ouders een mooie 14 karaats gouden ring. Maar dat mooie gaat er snel vanaf.

Je zou denken dat het goud te zacht is, want al na enkele maanden komen er rondom lelijke deuken in. De ring gaat naar de goudsmid van Siebel Juweliers Haarlem waar hij is gekocht, maar die ziet geen kans hem te repareren. Josephine mag een andere ring uitzoeken maar het aanbod in grote ringen maat 49 is klein en ze ziet niets wat ze mooi vindt. Siebel geeft dan voor het aankoopbedrag een tegoedbon. Daar is Josephine echter helemaal niet blij mee. Ze blijft met een lege vinger zitten en moet nu in de gaten houden of er binnen twee jaar iets bruikbaars in de collectie komt.

Dat zit haar dwars, te meer omdat ze uitzoekt wat haar rechten zijn en uitvindt dat ze in deze situatie geen genoegen hoeft te nemen met een tegoedbon. De wet zegt dat ze recht heeft op haar geld terug als de ring niet te repareren of te vervangen is. Ze spreekt Siebel er op aan, maar stoot haar neus. ’Helaas geven wij geen geld retour, dit staat in onze algemene voorwaarden.’

Wat is dat nou? Ook Siebel Juweliers moet zich gewoon aan de wet houden. Het kost veel moeite een reactie los te peuteren, maar als die na een week of vier aandringen eindelijk komt, is dat wel gunstig: Siebel wil het goed voor haar oplossen en zal Josephine het aankoopbedrag teruggeven.

,,Ontzettend blij met het feit dat Siebel na lang zeuren toch heeft besloten het bedrag uit te betalen”, mailt zij. ,,Ik wil u onwijs bedanken voor alle tijd en moeite.”

Wilt u reageren of heeft u hulp nodig van de ombudsman? Mail ons!

Ombudsman nieuwsbrief

Durk Geertsma en Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.

Meer nieuws uit Ombudsman

Ombudsman

Ombudsmannen Durk Geertsma & Ed Brouwer springen in de bres voor de consument.