Albert Strating uit Alkmaar maakt dertig smaken ’fudge’

Albert Strating uit Alkmaar maakt dertig smaken ’fudge’
Albert Strating.
© Foto’s Erna Faust

Hij maakt in zijn atelier in Alkmaar onder de noemer Mr. Delicious liefst dertig smaken. En daarnaast ook nog chocolade. De schellen vielen Albert Strating van de ogen toen hij in 2006 met zijn gezin op vakantie was in de Verenigde Staten. Daar is fudge een zoetwaar van belang.

Winkels waarvan de enorme vitrines vol lagen met stapels fudgestaven in alle smaken. „Die staven werden in plakken gesneden en verkocht aan letterlijk kwijlende toeristen die eromheen stonden. Daar was ik er een van. Dat was best wel gaaf.”

Voorliefde voor zoet

Strating was op dat moment nog werkzaam als chef-kok in een Alkmaars restaurant. „Ik had al een voorliefde voor de zoete kant van mijn vak. Dus desserts en lekkere dingetjes voor bij de koffie maken. Ik vond het ambachtelijke van het fudge maken heel gaaf. Dat kende ik niet zozeer in Nederland, zeker niet vanuit de zoetwaren. De chocolaterie wel, maar de zoetwaren niet. Het zag er lekker vers en simpel uit. Want fudge stelt niet zoveel voor. Het is een mooi product. Maar het is suiker, boter, wat room en wat nootjes of chocolade of een ander ingrediënt zonder chemische toevoegingen. Meer is het niet.”

Albert Strating uit Alkmaar maakt dertig smaken ’fudge’

Terug in Nederland is Strating naast zijn werk al wat fudge gaan maken. „Vers gemaakte fudge voor bij de koffie: dat vonden de klanten in het restaurant waar ik werkte, natuurlijk hartstikke leuk.” Het breekpunt was voor Strating de verkoop van dat restaurant. „De nieuwe eigenaar wilde het weer heel anders gaan doen. Ik dacht: ’Daar gaan we weer’. Naar het pijpen dansen van de volgende avonturier, daar had ik niet zoveel zin meer in. Die fudge kon ik intussen best wel aardig maken. Ik had zelfs al een paar winkels die het leuk vonden wat ik deed. Toen dacht ik: ’Misschien is dit wel een goed moment om te stoppen als kok en verder te gaan met fudge’.”

Sappelen

Het eerste jaar was het sappelen, geeft Strating grif toe. „Daar sta je dan met niks anders dan een mooi fudgerecept. Het was in het begin niet meteen een vetpot, hoor! Mijn vrouw had een baan en dat gaf wel wat rust. Na het eerste jaar werd het rendabel.” Maar niet voldoende om er met twee van te leven. Want Strating was het bedrijfje begonnen samen met zijn vriend Arnold Bonnema. „Arnold ging de verkoop doen. Er kwamen meer klanten, het werd steeds meer een bedrijf. Maar het was nog steeds geen bedrijf waar je met zijn tweetjes een goede boterham aan had. Arnold heeft een ander carrièrepad gekozen. Ik ben ermee verder gegaan. Naast de fudge kwam de chocola erbij. Dat kon ik al maken omdat ik ervoor was opgeleid.”

Albert Strating uit Alkmaar maakt dertig smaken ’fudge’

Kijk je nu om je heen in het winkeltje aan de Alkmaarse Lindenlaan, dan zie je fudge in alle smaken, chocola in alle vormen, maar ook andersoortig suikerwerk. Strating: „Het is een heel bedrijf geworden, maar dat mag ook wel na tien jaar, hè. Mijn vrouw, Ivonne Droge, is erbij gekomen, dus we doen het nu met ons tweetjes. De productie hou ik bij mezelf, zij doet de zaken erom heen: administratie, verpakking, bestellingen wegrijden.”

Onderscheidend

Qua omzet houden fudge en chocola elkaar in evenwicht, zegt Strating. „Maar fudge is wel het meest onderscheidende van het assortiment. Er zijn maar heel weinig bedrijven die dit op deze manier vers bereiden.” Fudge blijft met dat al toch een beetje een niche. „De bekendheid van het product is de afgelopen tien jaar wel veel groter geworden, heb ik geconstateerd. Ik was in het begin de enige, later zijn er een paar mensen bij gekomen die het ook – op hun manier – gingen maken. Het is dus niet echt nieuw meer. Maar het is nog steeds een niche omdat je het weinig ziet in de verse variant.”

Albert Strating uit Alkmaar maakt dertig smaken ’fudge’
Albert Strating: „Ik heb een ambachtelijk bedrijf.”
© Foto’s Erna Faus

Iedereen kent wel die caramelblokjes in de supermarkt. Dat is fabriekswerk, niet vers. Strating: „Dat is niet wat mensen herkennen van de vakantie in Amerika of Engeland. Voor die fudge moet je toch naar de specialist, zoals ik er een ben. Het is net als met chocola. Je kunt ervoor naar de supermarkt, maar voor een goede bonbon moet je toch echt naar de chocolaterie.”

Het is een ambachtelijk product, het is vers. Dat heeft zijn gevolgen voor de prijs. Dat maakt toch dat fudge een luxueuze uitstraling heeft. Strating: „Fudge zit in het zoetspectrum wel heel erg aan de zoete kant. Er zijn mensen die vinden het echt te zoet. Daardoor is de doelgroep al kleiner dan die bijvoorbeeld chocola aanspreekt. Maar het bijzondere is dat wanneer ik op een evenement sta en ik presenteer zowel mijn fudge als mijn chocoladewerk, dan zie ik dat ik op zo’n dag driekwart misschien wel 80 procent van de omzet uit de verkoop van versgemaakte fudge haal. Fudge, daar ga je wel eens aan te buiten, maar niet zoals je misschien wel dagelijks een chocolaatje neemt. Het is een product voor de speciale momenten.”

Niet in de supermarkt

De fudge van Mr. Delicious vind je dus niet in de supermarkt. Strating: „Ik zet het, al dan niet via onze website, in heel Nederland af bij banketbakkers, bij chocolaterieën, bij koffiewinkels waar je ook iets bij de koffie kunt krijgen: een stukje appeltaart, chocola of fudge. En we staan ook op markten, voornamelijk op de ’Pure Markten’. Dat is een heel bekend concept in en rond Amsterdam. Daar staan de ambachtelijke aanbieders, allemaal mensen die dingen zelf maken. En we doen mee aan diverse fairs, waar mensen zich vermaken met een bijzonder aanbod, waaronder delicatessen zoals de fudge.”

Strating maakt gemiddeld ’een kilootje of 60 fudge in de week’. „Of dat veel is? Ik weet het niet, ik ben er tevreden mee. Kijk, ik heb een ambachtelijk bedrijf. Ik ben alleen, ik heb geen grote machinerieën. Maar als je het afzet tegen wat anderen maken, ben ik nog redelijk groot. Ik wil niet groter worden. Het is prima zo. Ik kan het samen met Ivonne prima behappen.”

De bedrijfsnaam is Mr. Delicious maar voor de verkoop van fudge is een aparte merknaam opgetuigd. „Mr. Fudge is de merknaam geworden naast Mr. Delicious. Zo belangrijk is fudge voor ons geworden, het verdient een apart podium”, legt Albert Strating uit. Onder die noemer vinden dertig smaken hun weg naar de consument. „De klassieke caramelfudge loopt het best. Ik zelf vind het niet de spannendste. Ik vind fudge met walnoten of citroen lekker. Op twee en drie staan de koffie/chocola en de triple layer (vanille, caramel en chocola). In Amerika is de chocola-pindakaasfudge het populairst. Ik heb hem ook. Ik verkoop hem echter niet heel veel.” Net zoals de dropfudge. „Mensen die hem proeven vinden hem fantastisch, maar hij ziet er zo zwart uit. Die is heel lastig te verkopen.”

De wereld draait bij Mr. Delicious niet helemaal om fudge. Zoals gezegd maakt chocolade de helft van de omzet uit. Strating: „We verwerken chocola van het Belgische Callebaut. Daarmee maak ik van alles. Bonbons, sinaasappelschijfjes. Ook het robuustere werk: lollies, grove brokken, repen, grote gevulde paaseieren, chocoladeletters met Sinterklaas natuurlijk, kerstchocolade.”

Meer nieuws uit Achtergrond

Keuze van de redactie